Over de verbreding van de A27

2bfeaa1e-5c08-437f-8d3c-48584d8d5c40.jpg
Door Henriëtte Rikkoert op 14 september 2022 om 13:10

Over de verbreding van de A27

Het Rijk wil dat de A27 bij De Bilt/ Amelisweerd verbreed wordt. Zowel de provincie als de betrokken gemeenten zijn hier tegen.

De regio ziet liever dat binnen de bestaande breedte extra rijbanen worden gecreëerd. In het landelijke coalitieakkoord staat dat het Rijk serieus naar die optie wil kijken.

Onlangs maakte Rijkswaterstaat bekend boeren in de provincies Utrecht en Gelderland op te kopen. Zo wordt genoeg stikstofruimte verkregen om de omstreden verbreding toch door te zetten. De provincie wordt hierbij buitenspel gezet, omdat het volgens het Rijk een project van nationaal belang is.

Wij vinden het erg kwalijk dat Rijkswaterstaat nu stikstofruimte creëert om te gebruiken voor automobiliteit, in plaats van natuurherstel of woningbouw. Het doel van het hele stikstofbeleid is toch juist om de natuur te herstellen.

Daarnaast is het vreemd dat het rijk bij deze opkopingen zelfstandig handelt, terwijl de provincies zelf ook op zoek zijn naar stikstofruimte. De verschillende overheden werken nu eigenlijk tegen elkaar in.

Al met al willen we dat het rijk kiest voor het alternatief van de regio. Dat is een plan dat wél draagvlak heeft en waar minder stikstofruimte voor nodig is.