Stakingen en demonstratie van het streekvervoer

2bfeaa1e-5c08-437f-8d3c-48584d8d5c40.jpg
Door Henriëtte Rikkoert op 7 september 2022 om 19:52

Stakingen en demonstratie van het streekvervoer

Deze week zijn er diverse stakingen bij het streekvervoer, ook in onze provincie. Vanochtend waren leden van vakbond FNV bij het provinciehuis voor een demonstratie.

Statenleden Henriëtte Rikkoert en Nelly de Haan spraken allebei met enkele buschauffeurs en trambestuurders. Zij willen een betere CAO, maar ze kwamen met veel meer problemen in de sector. Van niet alle problemen waren we al op de hoogte.

Die problemen omvatten bijvoorbeeld chauffeurs die, ondanks het personeelstekort, geen contract kunnen krijgen voor meer uren; bussen die ingezet worden terwijl ze storing hebben en onderhoud nodig hebben; trambestuurders die veel te korte trams moeten rijden en daardoor vaak reizigers achter moeten laten bij de halte.

Wij willen verder onderzoeken of deze problemen bekend zijn bij de provincie, en hoe de provincie kan optreden om de situatie te verbeteren.