Berichten geschreven door Kees de Heer

1. bornia lowres DSC_0325.jpg
    Door Kees de Heer op 9 oktober 2021

Stikstofperikelen op Bornia

Onze statenfractie heeft op 6 oktober 2021 een werkbezoek georganiseerd in het natuurgebied Bornia bij Driebergen. We hebben de medewerkers van Het Utrechts Landschap gevraagd of ze ons buitenshuis de gevolgen van de toegenomen stikstofneerslag wilden laten zien. Wat zijn de gevolgen van de stikstofovermaat op de bodem, op de vegetatie en op de dierenwereld?

Lees meer over "Stikstofperikelen op Bornia"
  2. rode amerikaanse rivierkreeft DSC_0777.jpg
    Door Kees de Heer op 29 september 2021

Amerikaanse rivierkreeften

We weten nu vrijwel alles van de rode Amerikaanse rivierkreeft en de geknobbelde Amerikaanse rivierkreeft. Want het waterschap Amstel Gooi en Vecht en Staatsbosbeheer hadden ons uitgenodigd voor een werkbezoek aan de Maarsseveense plassen, met een demonstratie over het wegvangen van de uitheemse rivierkreeften. De inheemse Europese rivierkreeft is bijna uit ons land verdwenen en is helaas vervangen door enkele Amerikaanse soorten die hier eigenlijk niet thuishoren.

Lees meer over "Amerikaanse rivierkreeften"
  3. bosles lowres DSC_0092.jpg
    Door Kees de Heer op 17 september 2021

Bosles op de Amerongse berg

We kregen op 17 september 2021 op de Amerongse berg een ‘lesje’ bosbeheer. Want de provincie Utrecht is volop bezig met het opstellen van een bossenstrategie.

Lees meer over "Bosles op de Amerongse berg"
  4. 6 Kees de Heer Profielfotos liggend 31 (1).jpg
    Door Kees de Heer op 16 juni 2021

Nedereindse plas toch geen bodemloze put

De Nedereindse plas haalt af en toe de provinciale agenda. Want we wilden daar een multifuctioneel recreatieterrein van maken, maar een enorme bodemvervuiling dwarsboomt alle plannen… Het is wel heel zuur dat illegale vuilstorten maar liefst vijftig jaar later verhinderen dat de Nedereindse plas uitgroeit tot ‘een multifunctioneel recreatieterrein in een sterk verstedelijkt gebied’.

Lees meer over "Nedereindse plas toch geen bodemloze put"
  5. 6 Kees de Heer Profielfotos liggend 31 (1).jpg
    Door Kees de Heer op 2 juni 2021

Eerste PS-bijdrage van Arjan Koerts

Tijdens de statenvergadering van 2 juni 2021 voerde Arjan Koerts het woord over vier economische onderwerpen. Zijn maiden-speech ging over de Human Capital Agenda, over het arbeidsmarktbeleid van de provincie Utrecht.

Lees meer over "Eerste PS-bijdrage van Arjan Koerts"
  6. botterhaven spakenburg lr DSC_0456.jpg
    Door Kees de Heer op 26 mei 2021

Museumbeleid en varend erfgoed

De provincie Utrecht komt dit najaar met haar visie op varend erfgoed. Dat bleek vandaag tijdens de commissiebespreking van het nieuwe provinciale museumbeleid.

Lees meer over "Museumbeleid en varend erfgoed"
  7. luchtruimplaat uit IMG_9964.jpg
    Door Kees de Heer op 20 januari 2021

Voorkeursbeslissing Luchtruimherziening

De rijksoverheid heeft haar Voorkeursbeslissing voor de Luchtruimherziening gelanceerd. Op het eerste gezicht gaat deze herziening veel milieuwinst opleveren, maar voor de zekerheid hebben we ons college gevraagd of onze eerste indruk klopt.

Lees meer over "Voorkeursbeslissing Luchtruimherziening"