Een terugblik op 2022

2bfeaa1e-5c08-437f-8d3c-48584d8d5c40.jpg
Door Henriëtte Rikkoert op 5 juli 2023 om 20:05

Een terugblik op 2022

Tijdens de statenvergadering van 28 juni werd de jaarrekening van 2022 besproken. In deze blog lees je de bijdrage van onze fractievoorzitter Henriëtte Rikkoert.

Voor ons ligt een jaarrekening met een overzicht van de behaalde resultaten. Een opbrengst waar we als ChristenUnie trots op zijn. Als kleinste partij in de coalitie hebben we hier een wezenlijke bijdrage aan geleverd. De rol van onze gedeputeerde is in deze niet weg te denken en daar willen wij hem graag hartelijk voor bedanken. Ik zoom in op een aantal belangrijke punten. De gezonde leefomgeving is bij elk vraagstuk een leidend principe geworden.

Mobiliteitstransitie

Het fundament is gelegd voor duurzame bereikbaarheid. De inzet op schoon, stiller, zuiniger en gezonder maken van mobiliteit heeft prioriteit gekregen én de nodige voorbereidingen met o.a. het rijk zijn getroffen voor de OV schaalsprong.

Het mag ook worden genoemd dat er steeds meer doorfietsroutes zijn aangelegd. En ondanks de grote tegenslagen door corona en het wegvallen van de rijksbijdrage hebben we het OV overeind kunnen houden.

Natuurtransitie

Bij de natuurtransities zien we dat landbouw en natuur goed met elkaar kunnen worden verweven. Er is meer en betere natuur mogelijk door agrarisch natuurbeheer. Ook de hulp van plattelandscoaches – die op ons initiatief worden ingezet – dragen hier aan bij.

We zijn trots op de lancering van de voedselagenda waarbij hard wordt gewerkt aan het versterken van de korte keten, en het stimuleren van gezonde en duurzame consumptie in onze provincie.

Energietransitie

Met dit college is er een enorme stap naar voren gezet op het klimaatbeleid en de energietransitie. Op alle terreinen is de inzet van de provincie versterkt. Onze fractie heeft daarbij specifiek de vinger gelegd bij een energietransitie die voor alle inwoners haalbaar is, het ondersteunen van de gemeenten in de warmtetransitie, de voorbeeldfunctie van de provincie zelf en meer aandacht voor energiebesparing. Op al die onderwerpen is de provincie nadrukkelijk zichtbaar geworden en wordt nog altijd hard gewerkt. Ook het proces rondom RES’en wordt zorgvuldig doorlopen en het is nu aan het nieuwe college om hier ook daadwerkelijk uitvoering aan te geven.

Woontransitie

Eindelijk is het in deze coalitieperiode mogelijk gemaakt om te bouwen buiten de bebouwingsgrenzen – de rode contour. Dit draagt bij aan het leefbaar houden van de kleine kernen. En als er woningen worden bijgebouwd in onze provincie groeit het groen mee – een prachtige prestatie.

Cultuur en erfgoed

Als het gaat om cultuur en erfgoed zijn er cruciale stappen gezet. Er is blijvende inzet gepleegd op het varend erfgoed, onderhoud van de molens en de restauratie van iconische monumenten. Ook hier is het tijd voor de volgende stap voor bijvoorbeeld het blijven varen van de botters in Spakenburg!

Sociale agenda

Goed en belangrijk dat middels de sociale agenda werk is gemaakt van alle vormen van inclusie met een duidelijk focus op eenzaamheid, laaggeletterdheid en een inclusieve samenleving.

Provinciale organisatie

Het mooie is dat de provinciale organisatie steeds meer financieel en organisatorisch op orde is. Het is weer goed inzichtelijk waar we financieel staan.

Tot slot

Al met al zijn we zeer tevreden met deze resultaten en zullen ons uiterste best doen om in de komende periode zo goed mogelijk – constructief en waar nodig kritisch - deze koers voort te zetten en zo daadwerkelijk stappen te zetten naar een mooiere, duurzame en rechtvaardige provincie.