ChristenUnie wil alternatief voor doorgaand landbouwverkeer door dorpen

2bfeaa1e-5c08-437f-8d3c-48584d8d5c40.jpg
Door Henriëtte Rikkoert op 30 juni 2023 om 10:06

ChristenUnie wil alternatief voor doorgaand landbouwverkeer door dorpen

De ChristenUnie wil dat het college van Gedeputeerde Staten in gesprek gaat met gemeenten, om een alternatief te bedenken voor doorgaand landbouwverkeer in de bebouwde kom. Veel provinciale wegen zijn ongeschikt voor landbouwverkeer. Daarom moeten landbouwvoertuigen op zoek naar alternatieve routes. Deze lopen soms dwars door dorpen en over wegen die absoluut niet geschikt zijn voor de grote landbouwvoertuigen. Dat geldt zeker als wegen zijn ingericht als 30 km/u-wegen. Onder andere in de dorpen Cothen en Werkhoven is dit het geval. Landbouwverkeer rijdt dwars door deze dorpen met opstoppingen en gevaarlijke verkeerssituaties tot gevolg.

Wij ervoeren dit zelf zelf tijdens een werkbezoek in Cothen en Werkhoven. Onze fractie reed medio maart mee op enkele landbouwvoertuigen. We zagen hoe het verkeer compleet vastliep. We zijn ervan overtuigd geraakt dat er een alternatief moest komen.

We hadden een motie voorbereid om het college op te dragen met gemeenten om de tafel te gaan. Die motie hebben we echter weer ingetrokken na een toezegging van het college dat die gesprekken plaats zouden gaan vinden. We blijven de komende tijd alert of deze gesprekken resultaat opleveren. Anders komen we met nieuwe politieke stappen om dichter bij veiligere verkeerssituaties te komen.