Teleurstelling over advies voor coalitie zonder ChristenUnie

2bfeaa1e-5c08-437f-8d3c-48584d8d5c40.jpg
Door Henriëtte Rikkoert op 31 mei 2023 om 19:12

Teleurstelling over advies voor coalitie zonder ChristenUnie

Op Tweede Pinksterdag kwamen de informateurs, die op zoek waren naar mogelijke coalities in de provincie, met hun eindrapportage. Hun conclusie: de partijen GroenLinks, VVD, PvdA, CDA en D66 moeten gaan proberen tot een akkoord te komen.

Dat betekent dat de huidige coalitie onze partij aan de kant zet en de VVD in de arm slaat. Voor ons is dit een teleurstellende conclusie.

Allereerst omdat dit uitstraalt dat gevestigde partijen geen verandering willen. We hoopten op een brede coalitie die kloven zou overbruggen en kansen zou bieden aan BBB en Partij voor de Dieren. In plaats daarvan koersen we nu af op een coalitie met  de smalst mogelijke meerderheid.

Bovendien stelt deze conclusie teleur omdat wij nu niet meer meeonderhandelen. Dat hadden we graag wel gedaan. We hebben de afgelopen periode een aantal transities ingezet op gebied van bijvoorbeeld mobiliteit en klimaat, en we hadden graag ook in een nieuwe coalitie onze bijdrage daaraan geleverd.

Een coalitie zonder SGP maar wel met Volt, Partij voor de Dieren of de ChristenUnie was voor de VVD echter “onacceptabel” en voor het CDA “ongewenst”. Deze drie partijen worden daarmee weggezet als te “progressief-links”, zonder verdere inhoudelijke onderbouwing.

De partijen die nu overblijven hebben nog geen gedeelde visie en zullen heel wat onmogelijke compromissen moeten sluiten komen om daar wel toe te komen.

Op dinsdagmiddag- en avond vergaderden de Provinciale Staten over het advies van de informateurs. De bijdrage van onze fractievoorzitter Henriëtte Rikkoert is hieronder te lezen.

Dit advies van de verkenners is misschien de enige haalbare optie, gezien alle uitsluitingen van partijen door partijen, maar het zal het cynisme onder de bevolking voeden dat de gevestigde partijen geen verandering willen. We hoopten op een coalitie die kloven zou overbruggen en kansen zou bieden aan BBB en PvdD. Wat we nu krijgen is de smalst mogelijke meerderheid.

Deze beoogde coalitie lijkt nu al beeldvorming tot een doel op zich te verheffen. Voor een stukje beeldvorming worden wij als betrouwbare en constructieve coalitiepartner aan de kant gezet. VVD gaat formeren mét GroenLinks, PvdA, D66 en CDA en zonder de ChristenUnie want die heeft vooral een ‘progressief-links profiel’.

In deze samenstelling van partijen is nog absoluut geen sprake van een gedeelde visie en zullen heel wat onmogelijke compromissen gesloten worden en meloenen geslikt moeten worden.

In dit advies staan nauwelijks inhoudelijke argumenten, maar louter karikaturen waarmee partijen worden weggezet, gebaseerd op gestold wantrouwen. De provincie staat voor grootse opgaven, maar wil dit realiseren met de kleinst mogelijke meerderheid. Dit lijkt toch een wanhoopsvariant. In het verslag staat dat de argumenten van elkaar worden aangehoord, maar niet echt worden begrepen. Hoe willen jullie dan vooruitgang boeken op grote opgaven die er liggen? Willen jullie dit echt doen zonder de BBB? Zonder draagvlak vanuit het landelijk gebied. Kijk naar klimaat, energie, wonen en OV. Om de grote vraagstukken aan te pakken is een slagvaardig bestuur nodig. Een bestuur dat niet stil staat of achteruit holt, maar stappen vooruit zet naar een gezonde, rechtvaardige en sociale provincie.

Ik heb een aantal vragen.

Allereerst aan GroenLinks. Als ik de verslagen lees lijkt het erop dat zij het kaas van hun brood hebben laten eten. GroenLinks wilde voor een zo progressief mogelijke coalitie gaan. Wat is de reden dat zij als grootste partij in deze samenstelling hebben geaccepteerd dat zowel PvdD als ChristenUnie buiten deze beoogde coalitiesamenstelling vallen?

D66 geeft aan in het verslag zij vooruit wil. Maar in deze samenstelling wordt het stilstand. Wat hopen jullie in deze beoogde coalitie te bereiken?

Dan een vraag aan de VVD. De verslagen wekken toch een indruk van verdeel en heers. We hebben als provincie eerder aan de rand van de afgrond gestaan. Daarin speelde de VVD toen ook een dominante rol, juist door die cultuur van verdeel en heers, elkaar niets gunnen, partijen tegen elkaar uitspelen. Hoe voorkomen we dat we weer in zo’n situatie komen en het misgaat? Overigens zijn we altijd bereid om de rommelzolder te zijner tijd op te ruimen.

Het CDA heeft tot nu toe alles geblokkeerd om de SGP en BBB erbij te hebben in een coalitie. Wat is het resultaat? Beide partijen zitten er niet bij. Hoe gaan jullie het vertrouwen in het platteland en de regio krijgen? Hoe gaan jullie dit met vier stadspartijen bereiken?

Vraag aan de PvdA. Is PvdA het kloppende sociale hart van deze beoogde coalitie? Hoe gaan jullie de sociale idealen bewerkstelligen in deze liberale samenstelling?

Tot slot. De verkiezingsuitslagen hebben laten zien dat kiezers het anders willen. Er is weinig vertrouwen in de politiek. Hoe gaan jullie dat vertrouwen herstellen? Wat is jullie plan?