Participatie bij het Utrechtse visie op het landelijk gebied

3 Simone Kennedy 2.jpg
Door Simone Kennedy-Doornbos op 31 mei 2023 om 18:22

Participatie bij het Utrechtse visie op het landelijk gebied

Het Rijk heeft de Provincie verplicht om voor 1 juli een Utrechts Programma Landelijk Gebied (UPLG) in te dienen. In dit programma moet onze visie op een toekomstbestendige ontwikkeling van natuur, water, klimaat en landbouw in het landelijk gebied beschreven worden.

Daarbij zijn allemaal belanghebbenden, zoals gemeenten, waterschappen, landbouw- en natuurorganisaties en bewoners. Maar omdat de deadline van dit programma al op 1 juli is, komt de participatie van deze belanghebbenden in het geding.

Tijdens de Statenvergadering van 31 mei vroeg Volt met een motie om een tussentijdse evaluatie uit te laten voeren, door een onafhankelijke externe en deskundige partij, om te verifiëren of alle belanghebbenden inclusief inwoners en natuurvertegenwoordigers zich voldoende geïnformeerd en gehoord weten over de UPLG. Maar de gedeputeerde liet weten dat daar nu geen tijd voor was.

De ChristenUnie zei te begrijpen dat de participatie niet optimaal kan geschieden door de deadline van het rijk, maar maakt zich ook zorgen. Want gedeputeerde Sterk mag dan wel een webinar hebben georganiseerd voor belanghebbenden, maar een webinar is volgens ons een zeer beperkte vorm van participatie. Het is vooral informatieverstrekking en dus eenrichtingsverkeer, waarbij aanwezigen meestal niet worden uitgenodigd om hun mening te delen en het ook niet duidelijk is of er iets met de ingebrachte meningen wordt gedaan.

Daarom steunde de ChristenUnie de oproep om te evalueren. Dat hoeft wat ons betreft niet voor 1 juli, om de ambtelijke organisatie niet verder te belasten. We willen echter wel graag weten hoe we de participatie beter hadden kunnen vormgeven, gezien de strakke kaders van het Rijk. De gedeputeerde zei vervolgens toe dat er een gesprek zal worden georganiseerd met de Provinciale Staten over de participatie rond de UPLG. Eigenlijk ging deze toezegging ons niet ver genoeg, maar we kunnen na afloop van dit gesprek alsnog besluiten tot een formele evaluatie als dat nodig mocht zijn. Na deze toezegging van de gedeputeerde heeft Volt de motie ingetrokken.