Verslag van een teleurstellende avond - Update over vervolg

2023-05-10 Foto duidingsdebat
1 Arne Schaddelee Profielfotos liggend 001.jpg 2bfeaa1e-5c08-437f-8d3c-48584d8d5c40.jpg
Door Arne Schaddelee, Henriëtte Rikkoert op 10 mei 2023 om 15:07

Verslag van een teleurstellende avond - Update over vervolg

Afgelopen maandagavond kwam verkenner Anne Lize van der Stoel met haar advies over het vervolg van de formatie in onze provincie. Na een lang debat was het resultaat wat ons betreft teleurstellend. In de volgende fase zal BBB niet aan tafel zitten en dat is toch niet wat wij graag hadden gezien op basis van de verkiezingsuitslag. Lees er alles over in dit blog.

We zijn ondertussen twee maanden na de Provinciale Staten verkiezingen. De verkenningsfases verlopen tot nog toe helaas chaotisch, zowel op inhoud als op proces. We maakten een aantal keren met de nieuwe partijen afspraken over het te doorlopen proces. Dat deden we in openbare debatten, zodat iedereen die dat wil daarvan op de hoogte kan zijn. Helaas werden daarna toch weer andere routes gekozen. Dat leidde natuurlijk tot irritatie van ons en andere partijen.

Afgelopen maandag werd er weer een fase afgesloten. BBB en GroenLinks hebben samen gewerkt aan discussienota’s op inhoud. Ondertussen voerde de verkenner ook kennismakingsgesprekken met de andere partijen. De uitkomst van deze fase was dat GroenLinks onvoldoende inhoudelijke overeenkomsten zag om de gesprekken met BBB voort te zetten. Dat was vlak voordat de discussienota’s aan de andere partijen zouden worden aangeboden. De verkenner kwam daarop met een advies voor een volgende fase met BBB, VVD, CDA, SGP, JA21, Volt en ChristenUnie. Deze ontvingen wij pas op maandag in de loop van de dag.

Het debat maandagavond

Tijdens het debat heb ik (Arne) namens onze fractie gesproken over het vertrouwen van de kiezer dat aan ons gegeven is. Dat vertrouwen moeten we waarmaken en dat legt een verantwoordelijkheid op ons allemaal en zeker op de twee grootste partijen. In onze ogen hebben we namelijk zowel GroenLinks als BBB nodig voor de grote opgaven waar we voor staan. We denken dan natuurlijk aan het natuur- en stikstofbeleid en het klimaatbeleid. We deden nogmaals een oproep aan deze twee partijen om te kijken naar de ruimte die er wel is.

Bij het advies van de verkenner heb ik tijdens het debat behoorlijke kanttekeningen geplaatst. Als relatief kleine fractie voelen ook wij de verantwoordelijkheid om te komen tot een goed bestuur van de provincie. Maar we willen niet terug in de tijd. We hebben daarom zowel BBB als JA21 gevraagd om duidelijke uitspraken te doen op een groot onderwerp zoals de energietransitie. Bijvoorbeeld JA21 heeft in het verkiezingsprogramma zelfs staan dat zij bestaande windturbines willen afbreken. Dat staat haaks op ons verkiezingsprogramma en de ingezette koers de afgelopen vier jaar. Er kwamen daarop algemene antwoorden terug.

En wat ons betreft waren dat te algemene antwoorden om met vertrouwen die gesprekken aan te gaan. Zoals de verkenner namelijk ook al had geschreven: haast is geboden. We stelden daarom nogmaals voor (nu al voor de derde keer in de afgelopen weken) om twee verkenners aan te stellen namens GroenLinks en BBB. In de volgende fase lijkt het ons dan verstandig om GroenLinks de leiding te laten nemen, vanwege de ervaring van deze partij in deze processen.

Helaas kregen we geen meerderheid voor ons voorstel in Provinciale Staten. De meerderheid van de partijen wilde een volgende verkenningsfase onder leiding van GroenLinks en VVD. BBB zal daarbij niet aan tafel zitten. Deze twee partijen zullen met een nieuw procesvoorstel en twee verkenners komen. Dat was voor ons verrassende wending en niet wat wij graag hadden gezien. Dat neemt niet weg dat we hier natuurlijk wel onze medewerking aan verlenen. Vanavond bespreken we het vervolg.

Hoe nu verder (update van 11 mei)

Woensdagavond 10 mei zaten we alweer met alle partijen bij elkaar. GroenLinks en VVD hadden de dag daarvoor een procesvoorstel uitgewerkt. Zij stelden voor om in de volgende fase verder te spreken met D66, CDA, PvdA, PvdD, Volt, SGP en de ChristenUnie. Ook hadden beiden een verkenner gezocht en gevonden: Cees van Eijk namens GroenLinks en Floor Vermeulen namens de VVD.

Namens de ChristenUnie heb ik (Henriëtte) benadrukt dat het belangrijk is om vaart te blijven maken om onze provincie bestuurbaar te houden. Ik heb uitgesproken dat we blij zijn dat er snel een procesvoorstel ligt. Maar het feit dat BBB nu niet meepraat, vinden wij ronduit teleurstellend. Wij hopen van harte dat er in het komende proces toch nog ruimte ontstaat voor hen. Dat neemt niet weg dat wij met de genoemde partijen om tafel willen en dat wij daar ook echt een rol voor de ChristenUnie zien. Een rol die past bij onze partij en fractie: verbindend binnen Provinciale Staten, maar ook buiten het provinciehuis bij bijvoorbeeld de moeilijke gesrpekken in het buitengebied.