Update - Stand van zaken formatie

2bfeaa1e-5c08-437f-8d3c-48584d8d5c40.jpg
Door Henriëtte Rikkoert op 14 april 2023 om 14:32

Update - Stand van zaken formatie

Op 6 april spraken we met alle partijen over het advies van verkenner Danny de Vries. Ik schreef daar in het vorige blog al over. Toen bleek dat het advies van de verkenner op verzet stuitte. We spraken af dat BBB en GroenLinks samen met een procesvoorstel zouden komen. Tot onze verbazing lag er na het paasweekend een voorstel van alleen BBB. Op 12 april hadden we daarover weer een debat met Provinciale Staten.

Tijdens dit debat greep ik terug op de gulden regel uit het verkiezingsprogramma van BBB: ‘Wat u niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet’. Wat mij betreft betekent dat ook ‘afspraak is afspraak’. En de afspraak die we op 6 april maakten, was dat BBB én GroenLinks samen een voorstel zouden doen. Wat de ChristenUnie betreft is het dan niet akkoord als die afspraak eenzijdig wordt gewijzigd en de andere partijen per e-mail worden geïnformeerd.

Tegelijk heb ik ook aangegeven dat we begrip hebben voor het feit dat de fractie van BBB helemaal nieuw is en dat er veel op hen afkomt. Dat zij vanuit die positie graag grip willen houden op het proces is te begrijpen, maar dus niet op deze manier. Wat ons betreft moet dat open, transparant en met brede steun gebeuren. Niet voor niks had ik het op 6 april al over de open en transparante bestuurscultuur die we graag vast willen houden!

Ook heb ik mijn verbazing uitgesproken over de uitnodiging met de nieuwe verkenner (Anne Lize van der Stoel) op donderdagavond om half elf. Wat een tijdstip. En nog los daarvan: in de begeleidende e-mail stonden exact dezelfde vragen die al waren besproken met de eerste verkenner. Dat zou een valse start opleveren van deze fase.

Na een schorsing vanwege het inwerkprogramma, gingen we om 22:00 uur verder met het debat. Ondertussen hadden BBB en GroenLinks elkaar weer gevonden en kwamen zij met een gezamenlijk voorstel. De volgende fase zal zich meer richten op de inhoud. BBB en GroenLinks zullen dat nu wel gezamenlijk uitschrijven in een procesvoorstel. We wachten dat geduldig af en hopen dat er daarna voortvarend gesprekken gevoerd gaan worden die leiden tot een nieuw college in onze provincie!