Onze reactie op het advies van de verkenner

2bfeaa1e-5c08-437f-8d3c-48584d8d5c40.jpg
Door Henriëtte Rikkoert op 8 april 2023 om 14:17

Onze reactie op het advies van de verkenner

Vlak voor het paasweekend, op donderdag 6 april, kwam verkenner Danny de Vries met zijn advies over hoe nu verder na de verkiezingen. In een paar weken tijd voerde hij 24 gesprekken. Helaas leverde dat geen duidelijke coalitie op zonder beperkingen. Toch kwam hij met een advies. Lees hier meer over mijn reactie namens de ChristenUnie.

Zorgvuldig proces

Allereerst zijn we blij met de manier waarop de verkenning is uitgevoerd: zorgvuldig en in goede samenwerking. Na een eerste ronde met alle partijen zijn er ook nog verdiepende gesprekken gevoerd in een tweede ronde. Ook wij waren daarbij betrokken. We lezen in het verslag gelukkig dat veel partijen de open en transparante bestuursstijl van de afgelopen vier jaar hebben gewaardeerd en daarmee verder willen. Ook lezen we dat het voeren van open keukengesprekken met inwoners en organisaties tijdens de formatie draagvlak heeft. Ik had daar in het eerste duidingsdebat ook om gevraagd.

Onzinnig onderscheid en impasse

Wel hebben we ongemak bij de manier waarop er in het verslag wordt gesproken over een balans tussen ‘stads- en plattelandspartijen’. Dat lijkt ons een onzinnig onderscheid dat niet gaat helpen bij het oplossen van de grote problemen die er zijn. Ook zien we dat er partijen zijn die elkaar nu heel strak willen vasthouden. Dat zorgde op het laatste moment voor een impasse die niet makkelijk te doorbreken is.

Basis voor het vervolg

Wat volgens ons positief is, is dat de twee grootste partijen (BBB en GroenLinks) elkaar op inhoud steeds beter lijken te vinden. Dat biedt een goede basis voor een vervolg die recht doet aan de verkiezingsuitslag. Het is dan makkelijk om te roepen dat je ook naar de kiezer hebt geluisterd, maar dat is volgens mij nog wel een te makkelijke conclusie. De vraag is dan naar welke kiezer je luistert en of die kiezer dat wel bedoeld heeft.

Ons advies is nog steeds om twee verkenners aan te stellen vanuit de grootste partijen. Zij kunnen dan onderzoeken of en hoe de inhoudelijke verschillen overbrugd kunnen worden. En welke partijen daarbij dan aan tafel zouden moeten zitten om tot een coalitie te komen. Wij blijven dan in ieder geval graag in gesprek om te kijken hoe wij kunnen bijdragen aan een stabiel en daadkrachtig bestuur van onze provincie.

Hoe nu verder?

Tijdens het debat werd duidelijk dat GroenLinks en PvdA veel moeite hadden met het advies van de verkenner. Hij stelde voor om de partijen die elkaar vast willen houden inhoudelijke gesprekken op te laten starten. Dat zijn BBB, VVD, GroenLinks en PvdA. Dan is er nog geen meerderheid, maar zowel BBB-VVD als GroenLinks-PvdA zouden dan nog een andere partij mee mogen nemen. Daarbij werden CDA, D66 en de ChristenUnie genoemd als opties.

Na een lange schorsing van het debat kwamen BBB en GroenLinks met het voorstel om met al deze partijen op inhoud verder te praten. Dat leverde nog wel veel vragen op. Wat is dan bijvoorbeeld de status van die gesprekken, zijn deze zeven partijen dan exclusief met elkaar in gesprek, gaan we ook in gesprek over andere onderwerpen dan stikstof (bijvoorbeeld kleine kernen beleid) en kunnen we dan met alle partijen tegelijk om tafel of gaan we om en om op bezoek bij BBB en GroenLinks? Bij dat laatste zouden wij graag met alle partijen tegelijkertijd om tafel gaan.

De vele vragen zorgden ervoor dat BBB en GroenLinks voorstelden om eerst een procesvoorstel op papier uit te werken. Daar worden ook de vragen in beantwoord. Dat is dan de basis voor het vervolg.

Al met al een stroef en moeizaam begin van de formatie in onze provincie, maar zeker niet hopeloos. We wachten het procesvoorstel af en zullen kijken waar wij een bijdrage kunnen en willen leveren.

Benieuwd naar mijn bijdragen in het debat?
Mijn bijdrage in de eerste termijn (2 minuten).
Mijn bijdrage in de tweede termijn (1 minuut).

Benieuwd naar het verslag van de verkenner en alle gespreksverslagen?
Je vindt ze hier op de website van Provinciale Staten (bij agendapunt 2).

Nog vragen of opmerkingen?
Neem contact met mij op: henriette.rikkoert@provincie-utrecht.nl. Je mag ook e-mailen naar christenunie@provincie-utrecht.nl.