Geen kerncentrale in Utrecht

11 Kees de Heer 2.jpg 5 Hans de Harder Profielfotos liggend 06.jpg
Door Kees de Heer, Hans de Harder op 1 januari 2023 om 21:33

Geen kerncentrale in Utrecht

De rijksoverheid beslist over de bouw van nieuwe kerncentrales. Die keuze wordt niet gemaakt in de provinciale politiek, dus ook niet in de provincie Utrecht. Maar als we op provinciaal niveau overleggen over de energietransitie, dan pleiten enkele partijen steevast voor kernenergie. Daarom bevat de Utrechtse Kieswijzer toch een stelling over dit onderwerp: “In de provincie Utrecht mag een kerncentrale komen.”

Wij hebben deze stelling ernstig ontraden. Want de rijksoverheid heeft allang gekozen. Als we nieuwe kerncentrales gaan bouwen, dan komen die aan de Westerschelde, vlakbij de huidige centrale in Borssele. We hoeven er in Utrecht niet meer over te discussiëren. Daarbij komt dat er in Utrecht geen plek is met genoeg koelwater om een kerncentrale te plaatsen. Op de hele lange termijn zijn er misschien kleine reactoren denkbaar in Utrecht. Maar we hebben nu nog geen enkel zicht op de voorwaarden waaronder dat zou kunnen.

Het is dus geen wonder dat we in ons verkiezingsprogramma geen passage over kernenergie hebben opgenomen. We gaan er niet over en er is geen enkel zicht op dat dit mogelijk zou kunnen zijn in onze provincie. Maar nu in het Kieskompas de stelling “In de provincie Utrecht mag een kerncentrale komen" staat, moeten we er toch iets over roepen en dat standpunt onderbouwen. We zijn het niet eens met de stelling, want het is een onzinnige discussie.