Van flatrenovatie naar sociale renovatie

Door Henriëtte Rikkoert op 31 augustus 2022 om 13:53

Van flatrenovatie naar sociale renovatie

Werkbezoek in Vollenhove, Zeist

Op woensdag 31 augustus waren de Provinciale Staten te gast in Zeist voor een werkbezoek. Namens de ChristenUnie waren statenlid Henriëtte Rikkoert en commissielid Kees de Heer erbij.

In Zeist wordt momenteel de L-flat gerenoveerd. Met 728 woningen is het de grootste gallerijflat van Nederland en één van de grootste flats van Europa. Achter al die 728 voordeuren speelt zich een verhaal af.

Omdat er ook ín de woningen gerenoveerd wordt, gaan alle voordeuren open. De gemeente Zeist greep deze renovatie daarom aan als kans om ook een sociale renovatie uit te voeren.

Tijdens de werkzaamheden staat er een speciaal team van zorgmedewerkers klaar. Zij kunnen bewoners helpen met hun lichamelijke, psychische, sociale en financiële hulpvragen. Tijdens het werkbezoek kwamen we ook een medewerker van de welzijnsorganisatie tegen die soep uitdeelt aan bewoners op plekken waar gerenoveerd wordt.

De flat staat in de Zeistse wijk Vollenhove. Deze wijk vereist extra aandacht, omdat zij laag scoort op sociaaleconomische ontwikkeling, leefbaarheid en duurzaamheid. De wijk is daarom onderdeel van de aanpak Vitale Wijken. Deze gezamenlijke aanpak van gemeentes, de provincie en het rijk heeft als doel om wijken als Vollenhove leefbaarder, veiliger, gezonder en kansrijker te maken.

De ChristenUnie provincie Utrecht was er groot voorstander van om als provincie aan te sluiten bij deze aanpak, en we zijn blij om deze uitwerking ervan te zien.