Hoe klein is een kleine windmolen?

Afbeelding3 scherm uit.jpg
5 Hans de Harder Profielfotos liggend 06.jpg
Door Hans de Harder op 2 februari 2022 om 15:31

Hoe klein is een kleine windmolen?

Op 2 februari 2022 bezocht ik het bedrijf BestWatt om verder te praten over kleine windmolens. Dit bedrijf is heel actief in het energieneutraal maken van boerenbedrijven. Samen met de fracties van de SGP, VVD en D66 werden we met open armen ontvangen, net over onze provinciegrens in een gloednieuw pand in Barneveld.

Dit werkbezoek was de derde in een serie ter voorbereiding op de Omgevingsverordening die wij later dit jaar vaststellen (dat is nog afhankelijk van de definitieve datum waarop de Omgevingswet van kracht wordt). De aanleiding voor deze serie werkbezoeken was een amendement dat ik bij de behandeling van de interim-omgevingsverordening heb ingediend. Deze verordening staat een kleine molen toe, met een ashoogte van maximaal 20 meter. Door ons amendement werd het mogelijk om uitzonderingen naar maximaal 25 meter mogelijk te maken, maar dat moet dan wel nodig zijn om het bedrijf energieneutraal te maken. De vraag op weg naar de definitieve verordening is nu: is 25 meter wel voldoende?

Tijdens het bezoek kregen mijn collega’s en ik een stroom aan informatie. Over de redenen waarom hoger beter kan zijn, over de ideale combinatie tussen opwek uit zon en wind, over het negatieve effect van salderen (stroom leveren aan het stroomnetwerk voor dezelfde prijs die jij zelf betaalt) op ontwikkelingen rondom energieopslag, over het effect van bebouwing en begroeiing op een windmolen, over veel te lange procedures en ga zo maar door.

Mijn conclusie op basis van dit werkbezoek is dat het zeker zinnig is om meer ruimte te bieden voor iets hogere windmolens voor boeren. Als provincie bepalen wij namelijk de harde grens waarbinnen alle gemeenten moeten blijven. De gemeentes kunnen in hun eigen plannen wel een lagere hoogte aanhouden, maar zij kunnen niets hoger toe staan op basis van die bepaling in onze verordening. Zeker voor het oostelijke deel van de provincie zijn molens tot 30 meter soms nodig om een boerenbedrijf te helpen energieneutraal te worden. In het westelijk deel, vooral in het open veenweidegebied, is lager vaak ook goed genoeg. Wat mij betreft moeten we dus vooral ruimte gaan bieden voor de gemeenten om eigen keuzes te maken en voor de boeren om over te gaan naar steeds meer hernieuwbare energie. Dit wordt dus nog vervolgd bij de behandeling van de definitieve Omgevingsverordening.

En nog over dat bedrijf waar wij op bezoek waren: zij leveren niet alleen systemen voor boeren, maar via een andere tak onderhouden zij ook de grote windmolens. Het controlecentrum waar zij al die windmolens en zonnepanelen monitoren was op zijn zachtst gezegd indrukwekkend.