Bezoek aan de rioolwaterzuivering in Utrecht

5 Hans de Harder Profielfotos liggend 06.jpg
Door Hans de Harder op 26 januari 2022 om 13:01

Bezoek aan de rioolwaterzuivering in Utrecht

Op 26 januari 2022 bespraken we in de commissie een statenbrief over stank in Utrecht. Die werd en wordt veroorzaakt door de rioolwaterzuivering (RWZI) in de wijk Overvecht. Er is het afgelopen jaar veel tijd en geld gestopt in het verminderen van de overlast. In de statenbrief staat hoe dat is gelopen en dat het aantal klachten een stuk minder is geworden. Een positief bericht dus.

Omdat ik de rioolwaterzuivering alleen van plaatjes en kaartjes ken besloot ik daar vorige week eens een kijkje te gaan nemen. Ik wist van de kaartjes dat het een groot terrein was, maar toch maakte de installatie indruk op mij. Het terrein is echt enorm en de betonnen bakken op het terrein ook. Op het moment dat ik er was rook ik zelf niks. Ook niet vlakbij het terrein. Uit ervaring met de biogascentrale in mijn eigen dorp weet ik dat dat nog niet zoveel zegt.

Ik besloot daarom de stoute schoenen aan te trekken en bij een huis vlakbij de zuivering aan te bellen. De oudere dame die open deed was wat verbaasd om een provinciale politicus aan de deur te hebben, maar was erg vriendelijk. Ze vertelde dat zij de zuivering weleens rook, maar het nooit echt storend heeft gevonden. Ook merkte ze dat er maatregelen waren getroffen, want ze rook de lucht veel minder vaak het afgelopen jaar.

Na dit vriendelijke gesprekje heb ik bij nog ongeveer vijftien adressen aangebeld waarvan ik zag dat er mensen in huis waren. Iedereen die ik sprak zei dat ze de stank van de zuivering veel minder zijn gaan ruiken. De maatregelen helpen dus echt. Niemand van de bewoners die voor mij open deed, had het nog over overlast.

Dit was voor mij een bevestiging dat het aantal klachten afneemt, omdat de stank ook afneemt. Het had natuurlijk ook zo kunnen zijn dat mensen geen zin meer hadden om te klagen. De maatregelen werken dus en er komen nog meer maatregelen aan komend jaar. Hopelijk blijft de buurt rond de rioolwaterzuivering vrij van echte overlast daardoor. Zo niet, dan zullen we dat uiteraard weer op de agenda zetten in het provinciehuis.