Kleine molen in Zegveld

5 Hans de Harder Profielfotos liggend 06.jpg
Door Hans de Harder op 8 december 2021 om 17:03

Kleine molen in Zegveld

Op initiatief van onze fractie gingen we met een aantal statenleden op werkbezoek in Zegveld. We werden met open armen ontvangen door de familie Spruit om het te hebben over de kleine windmolen die daar nu ruim een jaar draait…

De aanleiding voor dit werkbezoek was een amendement dat ik bij de behandeling van de interim-omgevingsverordening heb ingediend. Deze verordening staat een kleine molen toe, met een ashoogte van maximaal 20 meter. Door ons amendement werd het mogelijk om uitzonderingen naar maximaal 25 meter mogelijk te maken, maar dat moet dan wel nodig zijn om het bedrijf energieneutraal te maken.

Volgend jaar gaat de provincie Utrecht de interim-omgevingsverordening vervangen door een definitieve. We gingen daarom op pad om te kijken hoe groot zo’n kleine molen nou eigenlijk is en of de uitzondering tot 25 meter wel voldoende is. Eerder waren we al, op initiatief van de SGP, bij een geitenboerderij in Rhenen met plannen voor het plaatsen van een windmolen.

In Zegveld werden we gastvrij ontvangen in de stal tussen de koeien. We kwamen voor windenergie en kregen ruim antwoord op al onze vragen. Het is deze familie gelukt om met zonnepanelen en de windmolen net zoveel elektriciteit op te wekken als zij verbruiken per jaar. De ashoogte van deze molen is 15 meter, gebruik maken van een uitzondering naar 25 meter was daarom niet nodig. Dat zal voor elke bedrijf weer anders zijn.

Natuurlijk ging het ook over alles wat er gebeurt op het erf. De boodschap aan de overheid was daarbij glashelder: stel de doelen en laat het aan het vakmanschap van de boer over om die doelen te halen. Er was duidelijk irritatie over de overheid die teveel stuurt op de maatregelen die getroffen moeten worden. Mooi voorbeeld van dat vakmanschap was trouwens dat op dit bedrijf geen kunstmest wordt gebruikt.

Hans de Harder