Kritisch rapport over Vernieuwing Regionale Tramlijn

7 Arjan Koerts Profielfotos liggend 17.jpg
Door Arjan Koerts op 15 december 2021 om 17:12

Kritisch rapport over Vernieuwing Regionale Tramlijn

De fractie van de ChristenUnie heeft kennisgenomen van het rapport van de Randstedelijke Rekenkamer over het project VRT. Er is een gedegen onderzoek uitgevoerd. De bevindingen over de gemaakte fouten zijn helder, stevig en zorgelijk. De uitkomsten van het onderzoek nemen we daarom zeer serieus.

Om dit soort projecten goed uit te voeren is het belangrijk dat de provincie genoeg kennis in huis heeft of haalt, dat er overzicht is over alles wat er speelt in het project, alle risico’s in beeld zijn en er voldoende informatie beschikbaar is om bij te sturen waar dat nodig is. We zien dat er in de afgelopen tijd al stappen zijn gezet in de richting van de aanbevelingen die nu worden gedaan door de rekenkamer. Dat is een belangrijke en noodzakelijke verbetering, maar neemt niet weg dat pijnlijk duidelijk wordt dat er ook nog een hele weg te gaan is. Er zijn onder andere fouten gemaakt in de projectbeheersing en er was onvoldoende sturing door de provincie. Extra pijnlijk is dat de rekenkamer concludeert dat het belang van de reiziger niet altijd centraal stond en dat een aantal aanbevelingen uit onderzoek naar aanleg van de Uithoflijn onvoldoende zijn opgepakt.

Daar staat gelukkig wel tegenover dat andere leerpunten bij de aanleg van de Uithoflijn goed zijn opgepakt bij het project VRT. Ook lezen wij dat de gedeputeerde, nadat hij was geïnformeerd, snel Provinciale Staten informeerde en daadkrachtig optrad. Wij verwachten van het college dat zij de aanbevelingen uit dit rapport uiterst ernstig nemen en deze toepassen binnen de organisatie. De fractie van de ChristenUnie blijft dit kritisch volgen en zal hierover ook vragen stellen in het debat dat volgt.