Vragenhalfuurtje over drugsgebruik en verkeersongevallen

2bfeaa1e-5c08-437f-8d3c-48584d8d5c40.jpg
Door Henriëtte Rikkoert op 14 april 2021 om 14:08

Vragenhalfuurtje over drugsgebruik en verkeersongevallen

Tijdens de statenvergadering van 14 april 2021 stelde onze fractie een serie vragen over drugsgebruik dat tot verkeersveligheid leidt.

Drugsgebruik leidt tot verkeersongevallen

Vandaag zijn de cijfers door het CBS gepubliceerd over het aantal verkeersdoden in Nederland en ook in de provincie Utrecht. In Utrecht werden in 2020 door het CBS in totaal 33 verkeersdoden geregistreerd, waarvan 16 fietsers en 6 inzittenden van auto’s. Daarnaast waren er doden te betreuren bij voetgangers, e-bikes, bromfietsers en motorrijders. Zolang er doden of zwaargewonden vallen, blijft verkeersveiligheid een grote en belangrijke opgave.

De afgelopen tijd zijn er infosessies geweest en investeert de provincie in verkeersveiligheid. Er lijkt alleen één taboe te zijn omtrent verkeersveiligheid, namelijk: drugs. In de media wordt met enige regelmaat melding gemaakt van drugsgebruik als de vermoedelijke veroorzaker van een ongeluk. Waarom wordt er beleidsmatig dan zo weinig gesproken over drugs en lachgas in het verkeer?

Het gebruik van partydrugs of lachgas lijkt onschuldig, maar het reactievermogen neemt sterk af. Het is dan onverantwoord om deel te nemen aan het verkeer. De hersenstichting riep het kabinet al op om lachgas te verbieden voor recreatief verbruik. Rijden onder invloed van alcohol en meerdere soorten drugs is verboden, maar het is onnavolgbaar dat dat niet geldt voor alle drugs die de rijvaardigheid negatief beïnvloeden.

In het nieuws is geregeld te lezen dat drugs een oorzaak is voor verkeersongevallen. Onlangs ontspoorde een complete tram bij stadion FC Utrecht na een aanrijding met een bestelbus. De bestuurder van de bestelbus bleek onder invloed van drugs. Dit is een erg verontrustende trend.

De ChristenUnie vraagt de gedeputeerde in het licht van de verkeersveiligheid het volgende:

1.      Kan het college per categorie verkeersdeelnemer (automobilist/inzittende auto, motorrijden, brommer, e-bike, fiets, voetganger) aangeven hoeveel verkeersdoden er precies in de provincie vielen in 2020?

2.      Heeft de provincie in beeld bij hoeveel ongelukken er sprake is van het gebruik van drugs of lachgas? Registreren de provincie deze cijfers?  Zo niet, is de gedeputeerde bereid dit te gaan doen?

3.      Is gedeputeerde bereid om een lobby te starten en het probleem rondom verkeersdeelname en drugsgebruik aan te kaarten bij het IPO, VNG, Veilig Verkeer Nederland en het Rijk?

4.      Is gedeputeerde bereid om schade aan provinciale eigendommen, veroorzaakt door ongelukken met drank- en/of drugsgebruik, te verhalen op de dader?