Rechter: provincie mag biogascentrale Bunschoten sluiten

5 Hans de Harder Profielfotos liggend 06.jpg
Door Hans de Harder op 26 maart 2021 om 14:46

Rechter: provincie mag biogascentrale Bunschoten sluiten

Op 26 maart 2021 oordeelde de rechtbank Midden Nederland dat de provincie Utrecht de vergunningen van de biogascentrale in Bunschoten mag intrekken. Ook mag de provincie de aangevraagde vergunning voor het afvalwater weigeren. De basis hiervoor is een advies van het landelijk bureau BIBOB. Praktisch betekent dat dat de centrale de activiteiten moet stoppen.

Alweer ruim een jaar geleden werd bekend dat de Provincie Utrecht besloten had om de vergunningen voor de biogascentrale in Bunschoten in te trekken. Dit besluit werd genomen op basis van een advies van het landelijk bureau BIBOB. Uit dat advies bleek dat er ernstig gevaar bestaat dat “vergunningverlening aan het bedrijf mede zal worden gebruikt om strafbare feiten te plegen en uit strafbare feiten verkregen middelen te benutten.” Het bedrijf spande een rechtszaak aan om dat besluit aan te vechten.

In die rechtszaak heeft de rechter nu geoordeeld: de provincie heeft goed gehandeld. Er is voldoende onderbouwd dat de vergunning moet worden ingetrokken. Wat daarbij wel belangrijk is, is dat het bedrijf nog in hoger beroep kan gaan en in de media ook heeft aangekondigd dat te gaan doen.

Onze fractie is natuurlijk blij met deze uitspraak. Het kan en mag nooit de bedoeling zijn dat provinciale vergunningen misbruikt kunnen of zullen worden voor het plegen van strafbare feiten of om crimineel geld wit te wassen. Dan is wat de ChristenUnie betreft een zwaar middel, zoals het intrekken van een vergunning, zeker de juiste weg.

Dat neemt niet weg dat wij ons ook beseffen dat dit voor de werknemers van het bedrijf grote onzekerheid en waarschijnlijk ook stress oplevert. Wij gaan er van uit dat het overgrote deel van deze medewerkers het werk naar eer en geweten uitvoert. Wij wensen hen dan ook veel sterkte toe de komende tijd, waarin er naar alle waarschijnlijkheid eerst weer een hoger beroep procedure start.

Onze fractie zal de ontwikkelingen op de voet blijven volgen.