Minister Schouten neemt Utrechts manifest in ontvangst

manifest Arne Schaddelee en minister Schouten lowres.jpgmaandag 11 februari 2019 17:31

“De verbinding tussen boeren en burgers is echt heel belangrijk. Daarom ben ik blij met dit manifest, want hier staan concrete voorstellen in om dat als provincie op te pakken”, dat zei minister Carola Schouten in het Utrechtse Voedselbos. Tijdens een symposium nam ze het manifest ‘Boeren, Burgers & Buitenlui 2.0’ in ontvangst.

De Bunschoter boer en filosoof Jan Huijgen pleit al jaren voor meer solidariteit tussen burgers en boeren. In de regio Eemland probeert hij via sociale innovaties te komen tot een regionaal voedselsysteem. Aan minister Schouten van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit overhandigde hij een kalender met zijn plannen: “Leesvoer voor op het ministeriële toilet.”

“De sociale cohesie in de maatschappij hangt af van de sociale cohesie op het platteland”. Dat stelde boer en auteur Wim Schippers tijdens het symposium. Toen hij het familiebedrijf overnam, was zijn voorwaarde dat hij alleen wilde boeren als het een ‘mensenbedrijf’ zou zijn. Inmiddels ontvangt de boerderij in Rhoon jaarlijks tienduizenden gasten. Voor biodiversiteit brak Schippers eveneens een lans. In cijfers ziet hij een direct verband tussen de daling van het aantal weidevogels, de biodiversiteit en het aantal boeren.

Namens LTO lanceerde Bert van Donselaar het idee om te komen tot Voortgezet Voedsel Onderwijs. “Dat voorkomt een bezoek aan de apotheker.” De melkveehouder en bestuurder van LTO Noord sprak zijn zorgen uit over jonge boeren. Zij zoeken naar nieuwe marktconcepten, maar die werken vaak nog niet.

Jan Overweg van gebiedscoöperatie Ogen wees op het belang van samenwerking. “Samen maken we het gebied”. Hij waarschuwde ervoor niet teveel verwachtingen bij boeren op te stapelen.

“Boerennatuur moet in het basispakket”, dat betoogde Gradus Lemmen van Natuurmonumenten. Het natuurnetwerk is nog niet af, maar dat kost wel geld en vraagt andere manieren van werken.

Manifest

Bij de overhandiging van het manifest benadrukte Arne Schaddelee, lijsttrekker voor de ChristenUnie in de provincie Utrecht, het belang van de keukentafel. “Sociale innovatie klinkt hip, maar is feitelijk wat we al eeuwen doen. Elkaar opzoeken en polderen. Boeren, burgers en buitenlui moeten samen op zoek naar de toekomst.”

Gekoppelde documenten
TitelBestandsgrootteMIME-type
Manifest Boeren Burgers en Buitenlui 2.0 tekst.pdf508,5 kBapplication/pdfdownload
Manifest Boeren Burgers en Buitenlui 2.0 tekstdocument.docx27,8 kBapplication/vnd.openxmlformats-officedocument.wordprocessingml.documentdownload