Wolven in Den Treek

1 Arne Schaddelee Profielfotos liggend 001.jpg
Door Arne Schaddelee op 24 juli 2024 om 15:08

Wolven in Den Treek

Het Landgoed Den Treek is voor een paar weken afgesloten voor recreanten, omdat daar nu een wolvenpaar met welpen bivakkeert. Begin juli zijn daar twee incidenten geweest: een kleine hond is door een wolf gepakt en een kind is door een wolf gebeten. Sindsdien houden de wolven de gemoederen bezig.

De wolf is niet in Nederland uitgezet, maar is op eigen kracht vanuit Duitsland naar Nederland gekomen. Het is een inheemse soort, die onderdeel is van ons ecosysteem en op grond van Europese regelgeving wordt beschermd, in onze vakantielanden en dus ook in Nederland.

De rijksoverheid heeft in 2022 samen met alle provincies een Interprovinciaal Wolvenplan opgesteld. Dit plan is vorig jaar aangevuld met een protocol waarin precies is omschreven wat er moet worden gedaan met probleemwolven en probleemsituaties. In het geval van excessen kunnen wolven worden verjaagd met paintballgeweren om het gedrag bij te sturen, in het uiterste geval mag een wolf worden afgeschoten. In het geval van de wolf in Den Treek wordt onderzocht of het gaat om een gedragsgestoord dier of dat het gaat om bescherming van welpen.

Het wel en wee van de wolven in Nederland wordt intensief gevolgd. De experts weten precies waar roedels met jongen zitten. Iedere provincie heeft een wolvenconsulent die de provincie en alle gemeenten adviseert.

De gemeente Leusden heeft een groot deel van landgoed Den Treek afgesloten. Er geldt een noodbevel waarmee de eigenaar van het landgoed Den Treek de opdracht krijgt het gebied niet langer open te stellen. Dat houdt in dat bezoekers en recreanten daar niet meer mogen komen en dat daar extra toezicht gaat komen vanuit landgoed Den Treek, ondersteund door gemeente en provincie. Het kerngebied is aangewezen op advies van wolvenexperts die zijn ingeschakeld door de provincie. De burgemeester van Leusden is in overleg met de provincie Utrecht en de landelijke overheid of er nog meer kan worden gedaan.

Meer informatie is te vinden op:

Aanvulling voor onze raadsleden:

We proberen voor de lokale CU fracties een vragenuurtje te organiseren met de wolvenconsulent van BIJ12, die de provincie Utrecht en gemeenten adviseert.