Extra ondersteuning voor minima

3 Simone Kennedy 2.jpg
Door Simone Kennedy-Doornbos op 27 juni 2024 om 10:55

Extra ondersteuning voor minima

Een jaar geleden heeft een grote meerderheid van de statenfracties een motie ingediend om te onderzoeken of een Provinciale U-Pas ingevoerd kan worden zodat minima in heel de provincie kunnen deelnemen aan activiteiten die hun participatie kan vergroten en isolement verminderen.

Gemeenten bleken dit echter te ingewikkeld om te organiseren (want iedere gemeente heeft bijvoorbeeld een eigen aanbod voor minima). De provincie liet toen in een Statenbrief weten geen Provinciale U-Pas in te voeren, maar wel meer in te zetten op bestaande initiatieven, namelijk gratis of goedkoper OV voor minima, het Jeugdfonds en het Volwassenenfonds.

Toen we de kadernota onder ogen kregen, bleek er voor het Jeugdfonds en het Volwassenenfonds geen geld te zijn gereserveerd. Dat willen we corrigeren. Daarom hebben we bij de behandeling van de Kadernota een motie ingediend om het Volwassenenfonds op dezelfde manier te faciliteren als het Jeugdfonds, zodat jongeren tot 23 jaar en hopelijk ook oudere minima gratis kunnen deelnemen aan sport- en cultuuractiviteiten als zij het zelf (of hun ouders) echt niet kunnen betalen.

De gedeputeerde heeft toegezegd dat hij het draagvlak hiervoor zal peilen bij de gemeenten en voor de begroting ons hierover zal informeren. Met die toezegging hebben we de motie aangehouden.