Van bevrijdingsfestival naar vrijheidsfestival?

Bevrijdingsfestival Marcel Krijgsman.jpg
5 Siewerd de Jong 2.jpg
Door Siewerd de Jong op 20 februari 2024 om 20:00

Van bevrijdingsfestival naar vrijheidsfestival?

Bevrijdingsdag is een belangrijke feestdag. We vieren dat onze vrijheid herwonnen werd in 1945. Dat ging niet vanzelf. Dat kostte mensenlevens. Het is belangrijk om erbij stil te staan wat onze vrijheid heeft gekost en het is mooi om vervolgens die bevrijding uitbundig te vieren.

De organisatie van het Bevrijdingsfestival heeft het al een aantal jaar financieel lastig. In hun zoektocht naar manieren om hun financiële positie te verbeteren wordt ook gekeken naar verbreding in de thematiek en de verandering van de naam naar Vrijheidsfestival.

Voor de ChristenUnie is het belangrijk dat de bevrijding in ’45 de kern blijft van Bevrijdingsdag. Daarom hebben we het thema geagendeerd in het afgelopen commissiedebat. Het was goed om met andere partijen van gedachten te wisselen en te horen dat veel partijen het ook belangrijk vinden om vast te houden aan die kern. Wat onze partij betreft is dat ook een voorwaarde voor eventuele, toekomstige financiering van het Bevrijdingsfestival door de Provincie Utrecht.

Foto: Bevrijdingsfestival - Marcel Krijgsman