Bijeenkomst: Ecologisch beheer van bermen en oevers in Eemland

11 Kees de Heer 2.jpg
Door Kees de Heer op 30 december 2023 om 11:52

Bijeenkomst: Ecologisch beheer van bermen en oevers in Eemland

De Vereniging Eemland300 en de IVN-afdeling Amersfoort organiseren een werkconferentie over ecologisch bermbeheer, op vrijdagmiddag 12 januari 2024, tussen 13.00-16.00 uur in het Groene Huis, Schothorsterlaan 21, 3822 NA Amersfoort.

Voor deze bijeenkomst hebben we ambtenaren en politici uitgenodigd, van de provincie Utrecht, van het waterschap Vallei en Veluwe en van zes  gemeenten in Eemland, namelijk Amersfoort, Soest, Baarn, Eemnes, Blaricum en Bunschoten. De vraag die we iedereen voorleggen is: kunnen we het beheer van bermen en oevers beter op elkaar afstemmen, met een hogere biodiversiteit als resultaat?

De werkconferentie start met drie inleidingen:

Waarom Bonte Bermen een goed idee zijn

Celine Roodhart benadrukt het belang van een hoge biodiversiteit, terwijl kostenbesparing en bestendigheid tegen extreem weer eveneens aan bod komen. Celine is veldecoloog met een agrarische achtergrond en runt een eigen bureau Roodhart Veldwerk.

Sloten en oevers: projectidee voor groenblauwe dooradering

Gijsbert Pellikaan vertelt over allerlei mogelijkheden voor een natuurvriendelijker beheer van oevers. Gijsbert is bioloog en werkte tientallen jaren voor agrarische collectieven en landschapsorganisaties in Zuid-Holland.

Levende Bermen, juist nu!

Paul Roncken is landschapsarchitect, directeur van de stichting NatuurCollege en tot voor kort Provinciaal Adviseur Ruimtelijke Kwaliteit (PARK) voor de provincie Utrecht. Paul werkte mee aan het boek ‘Levende bermen, over ecologie en architectuur van de wegberm’.

Na de inleidingen maken we een rondje langs de deelnemende gemeenten, waterschap en provincie. Wat gebeurt er nu? Wat kan er beter? We nodigen natuurliefhebbers uit om hierover mee te denken en mee te praten.

Klik hier om u aan te melden.