Woningbouw en bereikbaarheid in Oudewater

2bfeaa1e-5c08-437f-8d3c-48584d8d5c40.jpg
Door Henriëtte Rikkoert op 13 maart 2023 om 07:55

Woningbouw en bereikbaarheid in Oudewater

Op vrijdag 10 maart waren we op werkbezoek in Hekendorp en Oudewater. Raadslid Vincent Bos had ons uitgenodigd. Een werkbezoek over ruimte voor woningen, provinciale wegen, goede busverbindingen en wat een verstandige plek is voor al die zaken.

Het belang van de provincie

Vincent is niet alleen raadslid in Oudewater, maar ook kandidaat voor de ChristenUnie op 15 maart. En dat is niet zomaar:

"Voor veel mensen is de provincie een ver-van-de-bedshow. Je komt er niet snel mee in aanraking, denkt men. Niets is minder waar. Bij tal van projecten in Oudewater zijn we afhankelijk van de provincie. Denk aan nieuwe woningbouwlocaties, de provinciale wegen, de bushaltes en het busvervoer. Het is daarom van belang de lijnen tussen gemeente en provincie kort te houden. Daarom heb ik mij kandidaat gesteld voor de Provincie. En daarom is het belangrijk de Provinciale fractie te informeren over de ontwikkelingen in plaatsen als Hekendorp en Oudewater."

Verdwenen basisschool

In Hekendorp werden wij rondgeleid en bijgepraat door Hans van Dam van het Dorpsplatform Hekendorp. Het verdwijnen van de basisschool is een schrijnend gevolg van keuzes van de provinciale politiek in vorige periodes. Jarenlang werd er geen woningbouw rond kleine kernen toegestaan. Mede door de inzet van ChristenUnie is dat nu veranderd, maar voor de school in Hekendorp kwam die redding te laat. Een goede realiteitscheck voor de gevolgen van beleid. Ook kwam de vraag over tafel waar en voor wie gebouwd moet gaan worden in Hekendorp. Ook dat is een speerpunt van onze fractie.

Bouwen en verkeersveiligheid

In Oudewater bezochten wij de huidige bouwlocatie Westerwal en Schuylenburcht en de toekomstige bouwlocatie Kerkwetering. Vincent Bos:

"Daar liggen grote uitdagingen op het gebied van bijvoorbeeld bodemdaling en waterberging. Hoe bouw je verstandig in zo’n lage polder? Uiteraard hebben we de Statenleden ook gewezen op de Vierbergenweg, waar een rotonde moet komen bij de Jumbo om de verkeersveiligheid te verbeteren. Het zou het beste zijn als de Provincie deze weg in beheer zou nemen."

Betrouwbare en goede busverbindingen

Tot slot bezochten we de locatie Statenland en bushalte Molenwal. De toekomstige ontwikkeling (als het zwembad naar Noort Syde verplaatst is) werd besproken. Wat betreft de buslijn 107 werd gevierd dat de spitsbussen (verantwoordelijkheid van de provincie) weer teruggekeerd zijn. Nu moet de betrouwbaarheid nog omhoog (ook verantwoordelijkheid van de provincie). En vanaf 2025 zal op de lijn een U-liner gaan rijden. Dit is een luxere en comfortabelere bus voor langere afstanden.

Al met al een mooi bezoek waarin we veel van onze speerpunten terug zagen komen. Een bevestiging dat we ook voor deze gemeente op de goede weg zijn en een aanmoediging om mij daar de komende jaren voor in te zetten!