De beste partij voor lokale duurzame energie

5 Hans de Harder Profielfotos liggend 06.jpg
Door Hans de Harder op 11 maart 2023 om 15:35

De beste partij voor lokale duurzame energie

Duurzaam opwekken van energie is een onderwerp dat veel losmaakt. Het is als partij verleidelijk om vooral hele hoge ambities op te schrijven. De afgelopen jaren heb ik als energiewoordvoerder geleerd dat vooral de manier waarop belangrijk is. En laten we op dat punt nou als beste beoordeeld zijn door de grootste energiecoöperatie van de provincie.

Een 10!

Rijne Energie heeft namelijk alle verkiezingsprogramma's in de provincie doorgelezen. Zij beoordeelden niet alleen hoe hoog de ambities zijn, maar vooral ook de manier waarop partijen dat willen doen. Op alle punten scoorden wij een maximale score en ons verkiezingsprogramma kreeg dus een 10.

Cooperatief en lokaal

Ik ben daar oprecht blij mee. Want onze plannen gaan nou juist over het zorgen dat we inwoners zelf aan het stuur zetten bij projecten voor duurzame energie. Wat ons betreft worden energieprojecten voor minimaal 50% eigendom van de mensen die daar dichtbij wonen. Deze mensen krijgen dan niet alleen de financiële opbrengsten, maar vooral ook zeggenschap. Zij kunnen dan zelf bepalen wat ze willen realiseren, onder welke voorwaarden dat moet gebeuren en zij kennen hun buren als geen ander. Wat mij betreft moet de provincie de vele energiecoöperaties in de provincie, op alle mogelijke manieren ondersteunen. Daar zit de ontwikkelkracht van de energietransitie.

Lees hier de beoordeling van de verkiezingsprogramma's op de site van Rijne Energie