Werkbezoek aan prachtig Linschoten

2bfeaa1e-5c08-437f-8d3c-48584d8d5c40.jpg
Door Henriëtte Rikkoert op 25 februari 2023 om 18:00

Werkbezoek aan prachtig Linschoten

Op zaterdag 25 februari was de provinciale fractie van de ChristenUnie op werkbezoek in Linschoten. Daar bezochten wij het prachtige oude centrum. Ook werden we bijgepraat over waarom het belangrijk is om de goede woningen te bouwen!

Op zaterdag 25 februari waren wij op werkbezoek in Linschoten. We werden ontvangen door wethouder Anne-Marie van de Poll en raadslid Teus Kok. Aan het begin van de middag verzamelden wij ons met een aantal leden bij dorpshuis en sporthal De Vaart. Daar werd meteen gesproken over het verouderde gebouw. Er loopt al een heel lang traject om deze te renoveren. En dat is voor de de lokale ChristenUnie belangrijk. Het gebouw heeft een cruciale functie heeft voor het dorp.

De goede woningen bouwen

Daarna vertrokken we voor een wandeling. Daarbij ging de route langs bouwproject De Goederen. Wethouder Anne-Marie van de Poll wees daar op de rol van de provincie die steeds groter wordt. Daarbij is het belangrijk dat er voldoende woningen gebouwd blijven worden en dan ook de juiste woningen. Er zijn te weinig woningen voor jongeren, senioren en plekken waar wonen en zorg samenkomen. Daar moet de provincie aandacht voor hebben. Dat past ook goed bij mijn visie daarop. De afgelopen jaren heb ik hard gewerkt aan het besef dat we niet alleen maar woningen moeten bouwen. We moeten vooral de goede type woningen bouwen.

Goed voorbeeld van wonen en zorg samen

Onze wandeling ging daarna verder naar Abrona. Een kleinschalige locatie voor wonen met zorg. Hier is ruimte voor 16 mensen met een lichte verstandelijke beperking. Samen met de gemeente Montfoort wordt gekeken hoe dit pand gerenoveerd of verbouwd kan worden. Wat mij betreft een heel mooi voorbeeld van hoe het kan en vaker moet. De gemeente Montfoort werkt daar hard aan vertelde de wethouder.

Prachtig oud centrum

Natuurlijk liepen we ook met zijn allen door het prachtige historische centrum van Linschoten. We stopten bij De Ballensnoeperij. Dit oude winkelpand is nu in gebruik door de Vereniging Oud Linschoten.Hier werden we bijgepraat over de historie van Linschoten en kregen daar natuurlijk de authentieke zoete ballen mee. Daarna liepen we, via de Oude Kerk, de 18e -eeuwse slangenmuur, de Dorpsstraat en de Vaartkade terug naar het dorpshuis. Daar werd het werkbezoek afgesloten.

Onder de indruk

Ik ben onder de indruk van het prachtige oude centrum van Linschoten. Maar dat niet alleen. Ik word ook erg blij van alles wat er wordt gedaan om de goede woningen te bouwen in Montfoort én dat er combinaties van wonen en zorg worden ontwikkeld. Het was daarom een heel waardevol werkbezoek voor onze fractie.