De groen-blauwe aanpak van het Watersportverbond

11 Kees de Heer 2.jpg
Door Kees de Heer op 1 januari 2023 om 21:26

De groen-blauwe aanpak van het Watersportverbond

Ons verkiezingsprogramma is al af, maar nog steeds krijgen we manifesten en notities met allerlei aandachtspunten die belangengroepen graag in ons verkiezingsprogramma terugzien. Het Watersportverbond bijvoorbeeld pleit voor een groen-blauwe aanpak: “Nederland werkt aan het verbinden van natuur en ecologische hoofdstructuren. Door actief bij elke ontwikkeling groen-blauw te denken worden meer beleidsdoelen tegelijk bereikt…

Daar waar als gevolg van steeds grotere mobiliteit en verstedelijking vaarverbindingen dreigen verloren te gaan, dringen wij er bij provincies op aan om oude vaarwegen, peddelroutes en waterwegen (weer) met elkaar te verbinden, toegankelijk en bevaarbaar te maken en te houden. Voor de functie watersport en -recreatie is het belangrijk alle vaarwegen, plassen en meren bevaarbaar, veilig en toegankelijk te houden.”

De ChristenUnie onderschrijft het grote belang van vaarroutes en andere watersportmogelijkheden. Maar we vinden dat de recreatie op sommige locaties wel moet worden ingeperkt om kwetsbare natuurgebieden te beschermen. Als we de recreatie goed concentreren op plekken waar dat kan, kunnen we andere locaties rustig houden, in ieder geval rustiger.

Bij het Kieskompas luidt een van de stellingen: “Om natuurgebieden (zoals de Vinkeveense Plassen en de Utrechtse Heuvelrug) te beschermen, mag recreatie daar worden beperkt.” Wij zijn het helemaal eens met deze stelling. Sommige voor recreatie belangrijke natuurgebieden zijn te druk, zodat de natuur het onderspit delft. Dat geldt hier en daar op de Utrechtse Heuvelrug en op de Vinkeveense plassen. Op deze plekken is het slim om de recreatie te beperken. Daarom vinden we het belangrijk dat er meer natuur- en recreatiegebieden komen, zodat we de bezoekers beter kunnen spreiden. Op dat vlak kunnen we prima vinden in het pleidooi van het Watersportverbond: “Wij pleiten voor een groen-blauwe aanpak. Daar waar vaarverbindingen dreigen verloren te gaan, dringen wij er bij Provincies op aan om oude vaarwegen, peddelroutes en waterwegen (weer) met elkaar te verbinden, toegankelijk en bevaarbaar te maken en te houden.”