Nieuwe aanvliegroute Schiphol

11 Kees de Heer 2.jpg
Door Kees de Heer op 23 december 2022 om 14:54

Nieuwe aanvliegroute Schiphol

Krijgen inwoners van Utrecht last van een nieuwe aanvliegroute naar Schiphol?

Krijgen inwoners van Utrecht last van een nieuwe aanvliegroute naar Schiphol? De rijksoverheid is bezig om het luchtruim boven Nederland opnieuw in te delen. De beslissing daarover valt pas volgend jaar, maar sommige bewonersgroepen zijn nu al volop bezig met actievoeren. En we krijgen als statenfractie van alle kanten vragen op ons afgevuurd.

De bewonersgroepen hebben een website gelanceerd, waarop ze de bewoners van Amersfoort, Baarn, Bunschoten, De Bilt, De Ronde Venen, Eemnes, Oudewater, Renswoude, Rhenen, Soest, Stichtse Vecht, Utrecht, Utrechtse Heuvelrug, Veenendaal, Woudenberg en Zeist alarmeren. De naam van de website is meteen een oproep: https://www.stop4deroute.nl

Maar het idee achter de herziening van het luchtruim is nu juist dat de geluidsoverlast van vliegtuigen wordt verminderd. De verandering van aanvliegroutes is mogelijk omdat er een groot militair oefenterrein hoog in de lucht wegvalt. Daardoor hoeven vliegtuigen die vanuit het zuidwesten naar Schiphol vliegen geen lange omweg meer te maken: ze kunnen hoog rechtstreeks richting Schiphol vliegen en dan op het laatst steil naar beneden. En andersom dus ook: steil stijgen en via de kortste route wegvliegen.

De vierde aanvliegroute is dus in principe een enorme verbetering. Met kortere routes en met hoger aanvliegen als belangrijke verbeteringen. De concretisering - waar gaan die vliegtuigen steil naar beneden en steil omhoog - kan echter voor een klein gebied wel ongunstig uitpakken. En het ministerie studeert nu waar dat het beste kan, zodat zo min mogelijk mensen er last van hebben… Dat is best wel spannend, maar het is echt nog niet duidelijk waar het komt, zo blijkt uit de antwoorden die wij twee weken geleden kregen...

Want de provincie Utrecht zit aan tafel bij allerlei Schipholoverleggen, ook als het gaat om nieuwe aanvliegroutes. Onze statenfractie bevraagt onze Utrechtse gedeputeerde zeer regelmatig over onze Utrechtse inbreng. Op dit moment is het nog totaal onduidelijk waar de nieuwe aanvliegroute zal ‘landen’.

De discussie over de aanvliegroutes staat trouwens los van het al dan niet verminderen van het aantal vluchten. Dat is een andere discussie. Overigens zijn beide keuzes een zaak van de landelijke politiek... We zitten als provincies en een aantal gemeenten in het Groene Hart wel aan tafel, maar de Tweede Kamer beslist.

t.nieuw-operationeel-concept-1536x788