Kieslijst verkiezingen 2023 vastgesteld

2bfeaa1e-5c08-437f-8d3c-48584d8d5c40.jpg
Door Henriëtte Rikkoert op 2 november 2022 om 15:01

Kieslijst verkiezingen 2023 vastgesteld

Henriëtte Rikkoert (31) is verkozen als lijsttrekker voor de ChristenUnie bij de Provinciale Statenverkiezingen van 2023. Dat gebeurde tijdens de ledenvergadering op 31 oktober 2022. Tijdens de ALV werd de kieslijst vastgesteld en is het verkiezingsprogramma besproken.

Scroll naar beneden voor de volledige kieslijst

Rikkoert, woonachtig in de wijk Overvecht in Utrecht, is statenlid sinds de verkiezingen van 2019. Kort daarna werd ze ook fractievoorzitter. Ze studeerde Bestuurs- en Organisatiewetenschappen in Utrecht en is werkzaam voor de gemeente Eindhoven, waar ze werkt aan wonen en zorg. Eerder had ze een bestuursfunctie bij PerspectieF, de jongerenafdeling van de ChristenUnie, en was ze bestuursvoorzitter van de afdeling Utrecht.

Volgens het bestuur, die haar op advies van de selectiecommissie voordroeg voor de eerste plek op de lijst, stuurt ze de fractie op inhoud en op politiek-bestuurlijk vlak goed aan. “Ze kan mooie verbindingen leggen tussen de principes van de ChristenUnie en de praktische standpunten”, aldus de selectiecommissie.

Rikkoert: “We hebben een aantal grote uitdagingen voor ons liggen. Denk aan de energiecrisis, de wooncrisis en de stikstofcrisis. Dit vraagt om scherpe keuzes. Het is heel belangrijk dat we daarbij oog houden voor elkaar zodat, niemand aan zijn of haar lot over wordt gelaten. Daarvoor wil ik mij graag inzetten.”

De tweede plek op de lijst is voor Arne Schaddelee. Hij is momenteel gedeputeerde in deze provincie en was daarvoor statenlid en fractievoorzitter.

Simone Kennedy-Doornbos, nummer drie op de kieslijst, is een nieuw gezicht in de provinciale politiek. Zij is afgestudeerd bioloog en tegenwoordig werkzaam in de jeugdzorg. Ze was lange tijd gemeenteraadslid en ook fractievoorzitter in de gemeente Amersfoort.

Harry Wolting neemt de vierde plaats in. Hij is nu commissielid in de provincie, en was eerder gemeenteraadslid in gemeente Vijfheerenlanden. Hij heeft een groot deel van zijn werkzame leven in het bankwezen doorgebracht.

Op plek vijf staat Siewerd de Jong, oud-voorzitter van landelijk bestuur van de jongerenorganisatie van de ChristenUnie. Hij is commercieel econoom en werkt momenteel in de sales.

Kieslijst ChristenUnie Provincie Utrecht - Provinciale Statenverkiezingen 2023

Woonplaats