Utrecht steekt nek uit voor openbaar vervoer

1 Arne Schaddelee Profielfotos liggend 001.jpg
Door Arne Schaddelee op 23 december 2021 om 14:46

Utrecht steekt nek uit voor openbaar vervoer

Het provinciale OV gaat door diepe dalen. Een basisaanbod moest in stand blijven, terwijl het aantal reizigers soms daalde met ruim 70 procent. Dit zorgde voor enorme financiële uitdagingen. De provincie Utrecht koos er als enige provincie voor om in 2022 niet verder te snijden. Een gewaagde keuze?

Als provinciale coalitie begonnen we in 2019 met grote ambities, juist ook voor ons openbaar vervoer. De coronacrisis bracht ons in een hele andere realiteit. Als gedeputeerde ben ik verantwoordelijk voor het OV en beloofde ik onze vervoerders Syntus en U-OV dat we elkaar door de crisis zouden slepen. We moeten vitaal door deze tijd komen, er is geen alternatief. Samen moesten we knokken en puzzelen om dat waar te maken. Terwijl ondertussen onze ambities voor de langere termijn nog overeind staan.

Dienstregeling 2022

Toen de gesprekken voor 2022 begonnen, was dat ook mijn principiële vertrekpunt: we gaan voor het beste OV voor onze reizigers. En dus moeten onze vervoerders gezond blijven, de reiziger moet kunnen blijven vertrouwen op een goed product en dus is verder afschalen geen optie.

Met de dienstregeling 2022 bieden we onze reizigers dezelfde service als nu. De bussen en trams blijven in de regel even vaak rijden en over dezelfde routes. Ondanks de negatieve effecten van corona op het openbaar vervoer, houden we het huidige niveau in stand. En daar ben ik best wel trots op. Utrecht is de enige vervoerregio waar dit is gelukt.

Er is in dit coronajaar nauwelijks gesneden in het aanbod van het openbaar vervoer (ruim 90 procent is blijven rijden voor gemiddeld ongeveer de helft van de reizigers). Heel soms is de frequentie op heel rustige momenten lager geworden. Om ons netwerk in stand te houden, konden we niet anders dan hier en daar op rustige momenten in avonden en weekenddagen een (deel van een) lijn schrappen. Dat deden we alleen op de plekken waar we de reiziger een alternatief konden bieden, bijvoorbeeld met andere lijnen en een overstap of flexbussen. We hebben bewust gekozen voor het in stand houden van ons netwerk. Alle plekken die voorheen bereikbaar waren met openbaar vervoer, zijn dat nog steeds. Dat dit ons samen met de vervoerders is gelukt, is vooral een groot compliment voor al onze medewerkers die hier de schouders onder hebben gezet.

Wees welkom!

Ook volgend jaar blijft de dienstregeling dus op peil, mede dankzij de tijdelijke coronasubsidie van het rijk die is verlengd. Door het aanbod intact te laten, kunnen reizigers – ook nadat de coronabeperkingen achter de rug zijn - snel en gemakkelijk gebruik blijven maken van het Utrechts openbaar vervoer. En zodra het kan qua reizigersgroei, breiden we het aanbod waar nodig ook weer uit. Wees welkom!

Arne Schaddelee