Museumbeleid en varend erfgoed

11 Kees de Heer 2.jpg
Door Kees de Heer op 26 mei 2021 om 20:52

Museumbeleid en varend erfgoed

De provincie Utrecht komt dit najaar met haar visie op varend erfgoed. Dat bleek vandaag tijdens de commissiebespreking van het nieuwe provinciale museumbeleid.

Een kwart van de musea verwacht het nog hooguit een jaar te kunnen volhouden. Vooral de kleinere musea voelen de pijn van de coronacrisis, zo blijkt uit een enquête die de Museumvereniging op 12 november 2020 heeft gepubliceerd. Daarom is onze fractie blij met het nieuwe provinciale museumbeleid, zoals wordt voorgesteld in de visie ‘Beter in verbinding’. Wij zijn het volledig eens met de verbreding van het museumbeleid die blijkbaar alle provincies doormaken: we ondersteunen voortaan niet alleen de grotere kasteelmusea, maar eveneens de kleinere streekmusea.

De provincie Utrecht gaat tijdens de statenvergadering van 2 juni haar nieuwe museumbeleid vaststellen. In deze visie komt het varend erfgoed zijdelings aan bod, maar de provincie komt dit najaar met haar visie op het behoud van de Spakenburgse botters en andere historische vaartuigen.

Want de rijksoverheid trekt vijftien miljoen euro uit voor het behoud van botters en ander varend erfgoed. Zodra het rijk duidelijk heeft gemaakt hoe en waar ze dat geld precies gaan inzetten, zet cultuurgedeputeerde Rob van Muijlekom op papier hoe de provincie Utrecht daarop zal inspelen. De gedeputeerde was van plan om dat in een statenbrief te doen, maar mede op aandrang van onze fractie wordt dit toch een complete visie met een echt statenvoorstel.

Meer informatie over het provinciale museumbeleid is te vinden op de provinciale website: