Resultaat: goed voorbeeld doet goed volgen!

prov huis lowres DSC_0417.jpg
5 Hans de Harder Profielfotos liggend 06.jpg
Door Hans de Harder op 23 april 2021 om 14:27

Resultaat: goed voorbeeld doet goed volgen!

De ChristenUnie vindt dat ambitieuze doelstellingen voor duurzame energie ook vragen om ambitie van de provincie Utrecht zelf. Het stond zelfs in ons provinciale verkiezingsprogramma, met als doelen: het provinciale vastgoed energieneutraal in 2035 en de hele organisatie energieneutraal in 2040.

Tijdens de bespreking van het programmaplan energietransitie op 29 januari 2020 diende ik daarom, samen met de PvdA en Groenlinks, het amendement ‘De provincie als goed energievoorbeeld’ (PDF-bestand) in. Met dat amendement zijn die doelen direct onderdeel geworden van het programmaplan.

De resultaten van deze inzet worden nu zichtbaar. Op 20 april 2021 maakt gedeputeerde Strijk bekend dat er de komende tijd grote investeringen worden gedaan om die doelen te gaan realiseren. Er gaan zonnepanelen geplaatst worden op provinciaal vastgoed en er komt een grote investering in LED-verlichting. De verwachte energiebesparing is 302.000 kWh per jaar en de verwachte opbrengst is 225.000 kWh per jaar. Dit brengt de doelen voor 2035 en 2040 dus met ruim een half miljoen kWh per jaar dichterbij! Het gemiddeld elektriciteitsverbruik van een kleine 200 huishoudens.

Natuurlijk ben ik heel blij met deze grote stappen naar de doelen die we hebben gesteld. Ik ben dan ook heel benieuwd naar de complete route richting 2035 en 2040.