Noodkreet over de haven van Spakenburg

5 Hans de Harder Profielfotos liggend 06.jpg
Door Hans de Harder op 6 november 2020 om 21:45

Noodkreet over de haven van Spakenburg

Op woensdag 4 november nam ik namens onze fractie een noodkreet van de gemeente Bunschoten over de museumhaven in Bunschoten-Spakenburg in ontvangst. Deze noodkreet werd overgebracht door Gerine Hartog van de raadsfractie van de ChristenUnie. Directe aanleiding is het provinciale corona-steunpakket voor de cultuur- en erfgoedsector.

In de museumhaven van Bunschoten-Spakenburg ligt de grootste vloot historische vissersschepen van ons land. Dit zorgt in combinatie met een volledig werkende botterwerf en vele historische visserswoningen voor uniek cultureel erfgoed. Wat het nog meer bijzonder maakt, is dat de vloot nog altijd in de vaart is en dat iedereen kan ervaren hoe het leven op de vissersschepen was.

U begrijpt dat het voor onze fractie van belang is dat deze haven met de vloot bewaard blijft voor nieuwe generaties. Tijdens de vorming van de provinciale coalitie hebben wij ons dan ook met succes hard gemaakt voor het opnemen van varend erfgoed in het coalitieprogramma. Die inzet wierp zijn vruchten al af in het nieuwe beleid van de provincie (zie ook deze blog van Nelly de Haan).

De corona-crisis raakt de eigenaren van de historische schepen helaas ook. Verhuur is maar zeer beperkt mogelijk geweest en grote evenementen werden afgelast, maar het onderhoud aan de houten schepen (zo’n € 10.000 per jaar volgens de gemeente Bunschoten) is wel gewoon noodzakelijk. In het provinciale steunpakket is ook ruimte voor varend erfgoed. De gemeente

Bunschoten trekt nu aan de bel omdat de voorwaarden van het pakket het bijna onmogelijk maken voor bottereigenaren of voor de Stichting Behoud Museumhaven Bunschoten om voor steun in aanmerking te komen.

Namens de fractie heb ik de noodkreet daarom in ontvangst genomen. Natuurlijk kunnen wij de voorwaarden van een lopende procedure niet meer aanpassen. Dat zou niet eerlijk zijn voor alle andere instellingen die een aanvraag hebben gedaan en steun hard nodig hebben. Wel zullen wij de komende tijd gebruiken om te kijken wat er mogelijk is om het varend erfgoed vanuit de provincie te ondersteunen. Wij komen hier dus nog op terug in de hoop dat wij gehoor kunnen geven aan de noodkreet van de gemeente Bunschoten.

Hans de Harder