De provincie heeft een aantal wettelijke taken die zich vooral richten op ruimte en economie. Deze komen weer samen in het omgevingsbeleid. Ook op cultureel gebied heeft de provincie, waar dit de lokale belangen overstijgt, een taak. Naast de wettelijke taken kan de provincie zelf bepalen welke taken zij wil aanpakken. Er is immers sprake van een open huishouding, zoals vastgelegd in artikel 124 van de Grondwet. Dat betekent dat de provincie verder zelf mag bepalen welke onderwerpen zij wil oppakken. De basisgedachte van de provincie is wel dat een taak het beste zo dicht mogelijk bij de burger kan worden uitgevoerd. De beslissing wordt bij voorkeur genomen op de plaats waar deze ook effect heeft.
In veel gevallen zal dit de gemeente zijn. Er kunnen zich echter situaties voordoen waarin provincies een meerwaarde kunnen leveren op taken buiten het wettelijke domein. Hier zal vooral sprake van zijn wanneer er (boven)regionale kwesties of sectoroverstijgende zaken spelen, en gemeenten niet in staat zijn de betreffende zaken aan te pakken of op te lossen. Wanneer deze situatie zich voordoet, kunnen Provinciale Staten zelfstandig besluiten om een provinciale inzet te leveren en het takenpakket uit te breiden. Zowel de grondwet als de provinciewet geven provincies deze mogelijkheid en wat de ChristenUnie betreft blijft dit zo.
Vanuit de overtuiging dat een taak het beste zo dicht mogelijk bij de burger wordt uitgevoerd, hoort het beleid rondom zorg en welzijn in de eerste plaats thuis bij de gemeente, en niet bij de provincie. Als lokaal beleid structureel de gemeentegrenzen overschrijdt, zoals bijvoorbeeld het geval is bij regionale omgevingsdiensten en ook bij regionale samenwerking of gemeenschappelijke regelingen voor jeugdzorg en maatschappelijke opvang, is het goed om te heroverwegen of deze taken wel bij de juiste overheidslaag geplaatst zijn.
De ChristenUnie vindt dat:
- …de roeping van overheden, en dus ook de provincie is om, in dienst van God, te zorgen voor een veilige leefomgeving en daarnaast de publieke samenleving te ontwikkelen.
- …Nederland als eenheidsstaat is ontstaan vanuit de kracht en zelfstandigheid van de provincies. Provincies moeten die regionale autonomie voortdurend inhoud geven.
- …de provincie de gemeentelijke beleidsvrijheid zoveel mogelijk moet bevorderen. De verantwoordelijkheid voor een groot aantal taken is verplaatst van het rijk naar de gemeenten. Het gemeentebestuur heeft veel vrijheid bij de uitvoering van deze taken.
- …de provincie het openbaar provinciaal belang moet behartigen. Dat belang is niet beperkt tot de terreinen waar de wet haar taken geeft, maar strekt zich ook uit tot domeinen waar geen wettelijke taak voor de provincie ligt. Om die reden wordt periodiek de Brede Welvaart-index toegepast. De stand van zaken op de terreinen van welzijn, duurzaamheid en (on)gelijkheid in Utrecht wordt gemonitord en beleidsinitiatieven worden vervolgens genomen.
- ….er vertrouwen moet zijn dat de gemeenten in Utrecht hun taken goed oppakken. Daarvoor werken gemeenten ook veel met elkaar samen. Structurele samenwerking tussen gemeenten mag echter niet leiden tot verarming van de lokale democratie. Zolang de gemeenten hun taken goed uitvoeren en het democratisch proces gewaarborgd blijft, blijft de provincie op afstand. Mochten zich grote en structurele problemen voordoen, dan kan er besloten worden om deze bovengemeentelijke taken over te nemen.
- …het provinciebestuur intensieve contacten moet onderhouden met organisaties, bedrijven en instellingen die van belang zijn voor de provinciale samenleving. Zij worden betrokken bij de beleidsbepaling.
- …de provincie regelmatig een scan moet maken van de ‘bestuurskracht’ van de gemeenten en kijkt daarbij ook naar de samenwerkingsbereidheid van gemeenten. Maar voorstellen voor gemeentelijke herindelingen komen niet vanuit de provincie, maar van de betrokken gemeenten.
- …provinciebesturen onder andere op grond van de Omgevingswet maximaal samenwerken met de waterschappen in het belang van duurzaam waterbeheer.
- …het College van Gedeputeerde Staten naast de beleidssectoren ook de regio’s over de gedeputeerden moet verdelen. De Provinciale Staten bespreken daarnaast regionale vraagstukken in ‘gebiedscommissies’.