Kandidaten 2023

Op deze pagina vind je onze kandidatenlijst voor de Provinciale Statenverkiezingen in 2023!

Henriëtte Rikkoert
    Utrecht

Henriëtte Rikkoert is 31 jaar en woont in Utrecht Overvecht. Ze woont op de achtste verdieping en heeft mooi uitzicht op de skyline van de stad, waaronder de Dom.

Henriette is opgegroeid in het Groene Hart. Vanuit Overvecht gaat ze graag wandelen in het Gagelbos en de Ruigenhoekse polder. Ook fietst ze geregeld op haar racefiets de provincie door. In het dagelijks leven werkt zijn bij een gemeente en houdt zich bezig met wonen en zorg. Ze is de politiek ingegaan om de stem van de jongeren te laten horen. Henriette is sociaal betrokken en komt op voor de zwakkeren in de samenleving.

Arne Schaddelee
    Bunnik

De bus, de tram, het fietspad naar Woerden en de provinciale weg naar Woudenberg. De provincie komen we bijna dagelijks tegen. En met onze vergunningverleners, handhavers en toezichthouders zijn het onderwerpen waarvoor Arne zich vol enthousiasme wil inzetten. Het is zijn ambitie om zo bij te dragen aan een provincie waarin het fijn en vooral gezond wonen en werken is

Arne Schaddelee is sinds 2019 namens de ChristenUnie gedeputeerde. Daarvoor was hij acht jaar Statenlid en ondernemer. Arne is getrouwd, heeft vier kinderen en woont in Bunnik. Hij groeide op in het Groene Hart en fietst daar nog steeds graag doorheen.

Simone Kennedy-Doornbos
    Amersfoort

Simone Kennedy (52) is geboren in Kampen, opgegroeid op de Veluwe, heeft gestudeerd in Amsterdam en is daarna getrouwd met James, met wie ze naar Amerika verhuisde en een reisbureau oprichtte om fietsreizen te organiseren door Nederland voor Amerikanen. In 2003 kwamen ze terug met drie kinderen (nu 26, 24 en 22 jaar) en gingen ze wonen in Amersfoort. Daar kregen ze er nog een heel aantal pleegpubers bij. Simone is in Amersfoort 16 jaar gemeenteraadslid geweest en is nu Eerste Kamerlid voor de ChristenUnie. Als ze wordt gekozen voor de Provinciale Staten, zal ze zichzelf in mei uit de Eerste Kamer stemmen. Daarnaast is ze jeugdzorgmedewerker bij het Leger des Heils. Ze houdt van moeilijke pubers, fietsen, wandelen en koken.

Harry Wolting
    Leerdam

Hij is geboren in 1962 in Drenthe en woont sinds 1991 in de glasstad Leerdam. Hij is opgeleid als landbouwkundig ingenieur (veehouderij) en heeft na het afronden van zijn studie in 1984 een baan gevonden bij de Rabobank. Daar werkte hij bij een lokale bank; later bij Rabobank International en op adfdelingen op het hoofdkantuur in Utrecht en Eindhoven. Na een reorganisatie heeft hij in 2016 de keus gemaakt om de bank te verlaten. Sinds een aantal jaren is hij werkzaam als controller bij een Leerdamse houthandel.

Harry is getrouwd met Bea; samen hebben ze drie kinderen, die inmiddels het ouderlijk huis hebben verlaten. Harry is raadslid geweest in Leerdam en de latere fusiegemeente Vijfheerenlanden. Het werk in de gemeente was een tijdje te combineren met werk in de commissie in de Provincie. In november 2022 werd hij Statenlid.

Siewerd de Jong
    Utrecht

Siewerd de Jong is onze nummer 5. Siewerd woont sinds 2015 in Utrecht, Overvecht en woonde jaren in Maarssenbroek. Hij werkt als persvoorlichter bij de gemeente Zeist en heeft daarvoor tien jaar voor verschillende sales- en marketingbedrijven in Utrecht gewerkt. Hij heeft commerciële economie gestudeerd en was lid van Navigators Studentenvereniging Utrecht. Siewerd kent de politiek al langer. Van 2018 tot 2020 was hij voorzitter van PerspectieF, ChristenUnie-jongeren en stond die rol aan de wieg van Coalitie-Y, voor de terugkeer van de basisbeurs voor studenten, en Jongeren Denktank Coronacrisis. Hij speelt op dit moment een sorcerer in zijn D&D campaign.

Alice Kok-van de Geest
    Bunschoten-Spakenburg

Alice Kok-van de Geest is getrouwd met Tijmen Kok. Samen hebben ze twee dochters, twee schoonzoonds en vier lieve kleinkinderen. Haar persoonlijke drijfveer is dat ze graag waarde toe wil voegen.

Dat doet ze in haar werk als adviseur bij BMC. Ze is nu projectleider inwerkingtreding Omgevingswet voor de gemeente Lansingerland. Daarnaast zingt ze, en kunt u haar straks horen  in de Mattheus Passion en in de productie Fidelio van Beethoven in het koor van de Nederlandse Reisopera.

Ze staat op de lijst voor de Provinciale verkiezingen omdat ze haar mooie dorp wil vertegenwoordigen in de provincie. De inwoners van Bunschoten werken in heel Nederland, over de hele wereld en komen daarna graag terug in hun mooie dorp. Zij ervaren als geen ander dat een netwerk zorgt voor invloed  in de regio, de provincie, landelijk en zelfs Europees. Alice ziet zichzelf als verbinder tussen plaatselijke en regionale vraagstukken.

Jan Wijmenga
    Utrecht

Jan is 44, getrouwd en vader van vier kinderen. Hij woont sinds de eeuwwisseling in Utrecht, waar hij van 2009-2022 ook gemeenteraadslid was. Sinds 2015 is hij bestuurslid van de provinciale ChristenUnie-afdeling. Jan studeerde natuurwetenschappen en rechten aan de Utrechtse universiteit en werkt op dit moment bij het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat als adviseur waterbeleid.

Naast werk en gezin is Jan actief in de Nederlands-gereformeerde kerk van Leidsche Rijn, en als vrijwilliger te vinden op en rond de sportvelden van UVV. Op de racefiets en hardlopend kun je hem ook in de rest van de provincie tegenkomen!

Jolanda de Heer
    Veenendaal