Met de boswachter door de uiterwaarden

landschapsplaat blauwe kamer grebbeberg lowres DSC_0006woensdag 16 februari 2011 18:00

Langs onze grote rivieren ligt een slingerend snoer van natuurgebieden. Maar deze ketting mist her en der belangrijke kralen ofwel essentiële schakels. Het wild zwijn kan zich aardig redden en de bever zwemt moeiteloos van de ene uiterwaard naar de andere, maar voor het edelhert moet er nog heel wat gebeuren.

Boswachter Hugo Spitzen van de natuurbeschermingsorganisatie Het Utrechts Landschap wandelde op 16 februari met statenleden van Renkum naar Elst, om te laten zien dat het voor edelherten echt niet zo eenvoudig is om van de Veluwe naar de Utrechtse Heuvelrug te komen. Hij begon zijn excursie op de rand van de Veluwe, in de uiterwaarden bij Renkum. Voor edelherten is het niet zo moeilijk om via de Bovenste Polder naar de haven van Wageningen te trekken. Maar de havenoversteek is wel een groot knelpunt. Als een overzwemmend hert pech heeft en net aan de verkeerde kant van een hek belandt, dan loopt hij hopeloos vast op een bedrijfsterrein. Als het overzwemmende hert wel aan de juiste kant van het hek aan land gaat, dan krijgt het dier tot aan de Grebbeberg een vrij eenvoudig traject. De terreinen van twee voormalige steenfabrieken bieden ruim voldoende voedsel en dekking. Zo kunnen edelherten via de  Plasserwaard en het natuurontwikkelingsgebied de Blauwe Kamer gemakkelijk de Grebbeberg te bereiken.

Nabij het stadje Rhenen volgen weer twee   knelpunten. Tussen de rivier en de hoge hekken van een bedrijfsterrein ligt een smalle zone, waar schuwe dieren niet zomaar doorheen zullen gaan. Tussen de rivier en de stad ligt een rijtje graslanden, waar doortrekkende herten nu geen enkele dekking vinden. Na Rhenen volgt het waterrijke natuurgebied Palmerswaard, waar de kleiwinning tien jaar geleden is gestopt. Tussen de oude kleiputten groeien nu zoveel bomen en struiken dat de dieren daar meer dan voldoende dekking vinden.

Het vierde knelpunt is de route vanuit de Palmerswaard naar de bossen van de Utrechtse Heuvelrug. Een drukke verkeersweg (N225) vormt daar een geweldige barrière. Amper drie kilometer verderop ligt sinds kort een wildviaduct, zodat de dieren voortaan gemakkelijk heen en weer kunnen trekken tussen de Elster Buitenwaarden en de grasvelden, heidevelden en bossen van de voormalige tabaksplantage Willem III. Maar tussen Rhenen en Remmerden moet nog een vergelijkbaar ecoduct komen.

Archief > 2011 > februari