Werkbezoek A27: "Maak geen historische vergissing"

campagne_ps2011_237dinsdag 22 februari 2011 18:12

Een bijzonder werkbezoek afgelopen maandag: Arie Slob reed mee in de campagne karavaan van de provinciale ChristenUnie-SGP afdeling van Noord-Brabant, en de ChristenUnie afdelingen Zuid-Holland en Utrecht van Hank naar Gorinchem langs de A27. Onder meer Hermen Vreugdenhil (ChristenUnie-SGP Statenlid en lijsttrekker Noord-Brabant), Carla Dik-Faber (lijsttrekker ChristenUnie Utrecht), Chris Schaapman (Lijsttrekker ChristenUnie Zuid-Holland) waren aanwezig bij de actie. Namens de ChristenUnie-SGP in Brabant waren verder Jan Luteijn, Wijnand van der Hoeven, Mathijs Vos, Hennie Schermers als Top 10 kandidaten voor de provinciale staten aanwezig.

Er werd door het gezelschap lopend, “stapvoets” de Merwedebrug bij Gorinchem overgestoken, zoals nu veel automobilisten dagelijks meemaken. “Het is belangrijk voor de economische ontwikkeling en de leefbaarheid dat de bereikbaarheid van Brabant verbeterd wordt.” stelt Hermen Vreugdenhil, lijsttrekker ChristenUnie-SGP in Noord-Brabant.

(Vlnr Hermen Vreugdenhil, Arie Slob, Jan Luteijn, Chris Schaapman en Carla Dik Faber)

Door bij Nieuwendijk symbolisch een eerste stuk spoor aan te leggen van het traject Breda-Utrecht werd op ludieke wijze aandacht gevraagd voor de problemen. Volgens Slob en Vreugdenhil had de spoorlijn er al lang kunnen liggen, maar is hij nooit aangelegd door de hoge kosten van de rivierkruisingen. "Toen de A27 werd aangelegd is de kans voor het spoor gemist. Nu de A27 wordt verbreed moeten we niet opnieuw deze fout maken."

 

(Vlnr Wijnand van der Hoeven, Hermen Vreugdenhil, Mathijs Vos, Carla Dik Faber, Arie Slob en Chris Schaapman)

“De ruimte om de verbrede snelweg en het spoor in te passen in de omgeving is Gorinchem is krap. Als een spoorlijn nu niet wordt mee ontworpen ben ik bang dat het plan van de spoorlijn straks strandt op de inpassing bij Gorinchem." Aldus Slob en Vreugdenhil.

Kamervragen Arie Slob n.a.v. Werkbezoek

Kamerlid Arie Slob wil dat minister Schultz snel meer carpoolplaatsen realiseert langs de A27 en de brug bij Gorinchem bij de komende verbreding voorbereid op een nieuwe spoorlijn Breda-Utrecht. "De carpoolplaatsen bij Hank en Sleeuwijk staan elke dag vol. Meer parkeerplaatsen beperken de filedruk op de A27 en stimuleren het gebruik van de succesvolle Brabantliner."

Arie Slob heeft daarom Kamervragen gesteld. "Het duurt nog jaren voordat de brug verbreed is, terwijl parkeerplaatsen snel te realiseren zijn." De ChristenUnie maakt zich ook zorgen om het komende besluit over de brug. "Mogelijk beslist de minister nog voor de verkiezingen. Ik steun daadkrachtige besluitvorming over dit grote knelpunt, maar ik maak mij zorgen dat het spoor weer vergeten wordt."

De A27 wordt de komende jaren verbreed. Slob: "Maak dan gelijk de middenberm een paar meter breder. Dan kan in de toekomst het spoor honderden miljoenen goedkoper worden aangelegd. Als we dat nu niet doen is dat een historische vergissing."

Vragen van het lid Slob (ChristenUnie) aan de minister van Infrastructuur & Milieu over carpoolplaatsen langs de A27.

 1. Klopt het dat de carpoolplaatsen Sleeuwijk Tol Oost, Sleeuwijk Tol West en Hank langs de A27 elke dag al vroeg in de ochtendspits vol staan?

2. Deelt u de mening dat meer parkeerplaatsen op deze locaties kunnen bijdragen aan het verminderen van de filedruk op de brug bij Gorinchem en het stimuleren van het OV op de corridor Breda-Utrecht?

3. Bent u bereid de capaciteit van deze carpoolplaatsen op korte termijn aan te passen aan de vraag?

4. Bent u bereid extra carpoolplaatsen te realiseren gezien de jarenlange overlast die ontstaat bij de verbreding van de A27?

5. Beschikt u over een overzicht van de bezettingsgraden van carpoolplaatsen langs de Nederlandse snelwegen? Zo ja, kunt u deze naar de Kamer sturen? Zo nee, bent u bereid zo'n overzicht te maken?

6. Houdt u in uw komende besluit over de verbreding van de brug bij Gorinchem voldoende ruimte vrij in de middenberm voor een spoorlijn Breda-Utrecht om zo in de toekomst honderden miljoenen te besparen op de aanleg van deze spoorlijn?

 

 

« Terug

Archief > 2011 > februari

Geen berichten gevonden