ChristenUnie stemt in met burgerinitiatief megastallen

varkenwoensdag 16 februari 2011 16:39

Provinciale Staten hebben het Burgerinitiatief over megastallen omarmd. Ruim 25.000 burgers hadden ons gevraagd om de komst van ‘veefabrieken’ ofwel megastallen tegen te houden.

Tijdens de statenvergadering van 7 februari hebben Provinciale Staten unaniem besloten om dit burgerinitiatief inderdaad over te nemen. Een tweede uitspraak betreft een definitie van de term ´megastallen´: voortaan ligt de grens bij een bouwblok van 1,5 hectare. De derde uitspraak was een procedurebesluit: GS kregen de opdracht om de consequenties van onze uitspraak over het burgerinitiatief uit te werken, met
het oog op de provinciale structuurvisie.

De coalitiepartijen en de oppositiepartijen verschilden van mening over de consequenties van de genomen besluiten. De ChristenUnie pleit met
CDA en VVD voor maatwerk. Bij de actualisatie van het Reconstructieplan voor de Gelderse Vallei hebben we afgesproken dat bedrijven in de landbouwontwikkelingsgebieden eventueel kunnen doorgroeien tot 2,5 hectare. Als een bedrijf meer ruimte nodig heeft om milieuredenen, vanwege dierenwelzijn of vanwege verbredingsactiviteiten, dan moeten we niet rigoureus dwarsliggen bij de grens van 1,5 hectare en kwaliteit de doorslag laten geven.

Archief > 2011 > februari