Akkoord van Utrecht over herijking Ecologische Hoofdstructuur

01b Plantage Willem III 2 landschapsplaat met paarden DSC_0205dinsdag 15 februari 2011 10:12

Tijdens de laatste Statenvergadering van deze collegeperiode hebben Provinciale Staten van Utrecht ingestemd met het Akkoord van Utrecht voor de herijking van de Ecologische Hoofdstructuur (EHS). Ook de ChristenUnie kan van harte hiermee instemmen.

De ChristenUnie is blij met dit Akkoord van Utrecht. Het Akkoord van Utrecht is tot stand gekomen na intensief overleg tussen de provincie, LTO, natuurorganisaties en vele anderen die betrokken zijn bij de toekomst van het landelijk gebied. Daarmee kan het Akkoord op breed draagvlak rekenen. In het Akkoord van Utrecht is afgesproken dat 75 procent van de resterende opgave voor de Ecologische Hoofdstructuur wordt gerealiseerd: 25 procent door aankoop en 50 procent op vrijwillige basis.

Groene contour

De afgelopen jaren heeft de provincie Utrecht 5000 hectare EHS gerealiseerd. Door de bezuinigingen vanuit het Rijk werd het onmogelijk om de resterende opgave van 6000 hectare in te vullen. Er ligt nu een bod aan het Rijk om tot 2018 1500 ha EHS te realiseren (25 procent). Voor de aanwijzing van deze 1500 ha EHS gelden criteria op het gebied van ecologie, bestuurlijke verplichtingen en internationale afspraken (Natura 2000). De ChristenUnie heeft deze criteria ook steeds in de discussie over de herijking van de EHS naar voren gebracht. Om 3000 ha groene gebieden (50 procent) wordt een zogenaamde groene contour gelegd, waarbinnen de EHS op vrijwillige basis gerealiseerd wordt. Het ruimtelijk instrumentarium van de provincie wordt hiervoor breed ingezet. De ChristenUnie heeft een bredere inzet van het ruimtelijk instrumentarium in het landelijk gebied reeds lang bepleit. Ook zijn wij niet ongevoelig voor de wens van LTO om de hier en daar wat doorgeschoten regelgeving bij natuurbeschermingswet gebieden aan te kaarten, zoals in het Akkoord is opgenomen. De groene contour wordt gelegd om gebieden die de werking van de EHS kunnen ondersteunen. Uiteindelijk wordt dus 75 procent van de resterende opgave gerealiseerd. De natuurorganisaties hebben ons ervan overtuigd dat de resterende 25 procent niet noodzakelijk is voor een goed functionerende EHS.

Centralisatie of decentralisatie

De ChristenUnie doet een beroep op het Rijk om (ook in financiële zin) het Akkoord van Utrecht te omarmen. Het dreigement van staatssecretaris Bleker om een noodwet in het leven te roepen en de EHS te centraliseren raakt kant noch wal, nu onze provincie zo duidelijk haar verantwoordelijkheid heeft genomen. Volgens de ChristenUnie leidt centralisatie uiteindelijk tot minder resultaten en is ook duurder, omdat de provincies dichter bij de gebieden staan (draagvlak) en cofinanciering weten te realiseren. En ja, 1500 ha EHS is bij elkaar nog een heel bedrag. We hebben echter ook zorg voor de natuur in ons land (zorg voor de schepping!) en we willen gebieden waar al veel aangekocht is voor de EHS netjes afronden. Anders zou sprake zijn van kapitaalvernietiging. Ook vindt de ChristenUnie het belangrijk om hierin een betrouwbare overheid te zijn.

Archief > 2011 > februari