Perspectief promoot ChristenUnie tijdens Lagerhuisdebat in het Provinciehuis

P1000404zaterdag 05 februari 2011 14:50

De campagne voor de Provinciale Staten Verkiezingen is nu echt van start! Carla Dik hangt. Niet letterlijk, maar op een muur in het provinciehuis. ‘Uit overtuiging’ lacht ons tegemoet. Ballonnetjes, pennen, (verkorte) verkiezingsprogramma’s en heel veel pepermuntjes liggen uitgestald op de ons toegewezen tafel.

Een zee van blauw: ChristenUnie is present op het Provinciehuis van Utrecht waar het scholieren VARA-debat ‘Op weg naar het Lagerhuis’ plaatsvindt. De ChristenUnie promotors zijn stuk voor stuk afkomstig uit PerspectieF, de jongerenorganisatie van de ChristenUnie.

Enkele honderden jongeren uit de hele regio Utrecht komen bij elkaar in het Provinciehuis van Utrecht. De inzet van hun komst is het winnen van de trofee ‘best debatterende school van de regio Utrecht’. De winnaar van deze provinciale voorronde van het VARA-debat ‘Op weg naar het Lagerhuis’, mag door naar de volgende ronde. De uiteindelijke finale zal plaatsvinden op donderdag 28 april. Winnaar van de provincie Utrecht is het Christelijk Lyceum Utrecht. Onze felicitaties.

Iedere keer als de debatteerders van zaal verwisselen, wandelen ze door de ontvangsthal, waar verschillende politieke partijen een tafeltje hebben met promotiemateriaal. Naast de ChristenUnie zijn de jongerenorganisaties van het CDA, de VVD en D’66 vertegenwoordigd. Het ChristenUnie blauw valt goed op en de pepermuntjes vallen buitengewoon in de smaak. We hebben gedurende de dag een aantal interessante gesprekken. De JOVD jongeren (VVD) staan direct naast ons en bevragen ons enthousiast over onze keuze voor christenpolitiek en nodigen ons uit voor een partijborrel. Jongeren van verschillende scholen nemen ons verkiezingsprogramma mee, vertellen over hun levensovertuiging, politieke voorkeur en ambities. De meerderjarige jongeren die we spreken beloven in ieder geval te gaan stemmen a.s. 2 maart. Enkelen roepen verrast uit dat ze nooit gedacht hadden dat de ChristenUnie ‘zulke hippe’ jongelui in hun achterban had. We beschouwen het als een compliment en concluderen dat onze missie van de dag (lees: zichtbaar zijn voor de jongelui en een positieve indruk achterlaten) geslaagd is. De campagne voor de Provinciale Staten verkiezingen is wat ons betreft echt van start!

Ronald van Garder, Hilbert Hunink, Jeannette Schoonderwoerd

Archief > 2011 > februari