Coronacrisis

vlag utrecht def lowres DSC_0020.jpgdinsdag 24 maart 2020 22:27

We gaan door een bizarre tijd. Een aantal weken geleden keken we met zijn allen naar het nieuws over China en Wuhan in het bijzonder. Een enorm gebied ‘in lockdown’. Nu hebben we in ons eigen land een langdurige ‘stay at home challenge’, of in beter Nederlands: thuisblijf uitdaging.

De coronacrisis raakt ieders leven. In onze provincie zijn er ook veel mensen die de impact voelen, we denken in het bijzonder aan ouderen en andere kwetsbaren. Op dit moment wordt een ongekende prestatie geleverd door de vitale beroepen. Tegelijkertijd zien we een veerkrachtige samenleving, waar een luisterend oor wordt geboden en we klaar staan voor mensen die wat hulp kunnen gebruiken.

Uiteraard heeft dat ook gevolgen voor de provinciale politiek. Al vrij snel besloot onze provincie om alle politieke vergaderingen stil te leggen. Een onwerkelijke situatie voor ons en de andere fracties, maar niet meteen een enorm probleem. Natuurlijk moeten er besluiten genomen worden, maar veel daarvan kunnen worden uitgesteld. Niet oneindig en zeker ook niet zonder gevolgen, maar op dit moment zijn de gevolgen te overzien en hopen we snel digitaal te vergaderen.

Verder hebben wij als statenfractie op dit moment geen actieve rol in de aanpak van de crisis. De Rijksoverheid en de gemeenten zijn nu aan zet. De provincie Utrecht draagt bij met kennis en mankracht waar dat kan en nodig is, maar daarvoor is geen politiek besluit nodig.

Wij wensen u allemaal rust, kracht, gezondheid en de zegen van onze God toe in deze periode en de tijd die nog komt. Wij willen u vragen om in uw gebeden aandacht te hebben voor de mensen die onder meer druk en harder dan ooit werken voor u en ons. Wij denken onder andere aan de mensen in de zorg, het onderwijs, de crisisbeheersing, medische wetenschap en het openbaar bestuur.

Zorg goed voor de mensen in uw omgeving, uw familie, uw gezin en uzelf. Handel daarbij vooral met koel hoofd en een warm hart.

Statenfractie ChristenUnie Utrecht