Resultaat gezondheidsonderzoek bij biovergister Van de Groep

vdgroep uitsnede lowres DSC_0725.jpgmaandag 20 januari 2020 11:38

Op 15 januari 2020 stond er weer een bespreking over de biovergister Van de Groep in Bunschoten op de provinciale agenda. Onder andere op ons verzoek werd een statenbrief besproken.

In een statenbrief informeert de gedeputeerde de statenleden over een onderwerp. Deze statenbrief ging over de resultaten van het gezondheidsonderzoek, waarover ik op 26 november 2019 al een bericht op twitter plaatste. Uit het onderzoek bleek onder andere dat er te hoge concentraties geur, maar bijvoorbeeld ook naftaleen waren gemeten bij de schoorsteen. Er bleek ook uit dat er daardoor geen risico’s ontstonden op ‘leefniveau’ (ofwel: waar mensen verblijven). Het was voor ons reden om deze statenbrief te willen bespreken en een aantal vragen te stellen.

Voor ons was bijvoorbeeld onduidelijk of de risico’s op leefniveau waren gemeten of berekend op basis van de metingen bij de schoorsteen. Dat laatste was het geval. We hebben dan ook gevraagd hoe de relatie was met de aangekondigde metingen met apparatuur die bij omwonenden geplaatst zou worden. Het blijkt dat die apparatuur gedurende ongeveer zes maanden bij een aantal omwonenden heeft gestaan. In die periode is door de omwonenden nooit een monster genomen. Misschien omdat de overlast in die periode niet zo groot was? De apparatuur is dus eind 2019 weer mee terug genomen zonder te zijn gebruikt. Die kan wel worden teruggeplaatst als het aantal klachten weer toeneemt.

Wij hebben de gedeputeerde ook gevraagd of de geconstateerde overtredingen intussen weer ongedaan zijn gemaakt. Gelukkig was het antwoord daarop: ja. Er zijn ook weer extra geurfilters geplaatst. De geuremissie (ofwel: de geur die vrijkomt bij de biovergister) viel bij de laatste controles binnen de grenzen van de vergunning. Het algemene beeld over het aantal klachten was dat die afnemen.

Het bedrijf blijft voorlopig nog onder verscherpt toezicht staan en daarbij wordt ook goed gelet op de inkomende afvalstromen die worden vergist.

Hans de Harder

Mocht je vragen of informatie hebben over dit dossier, neem dan contact met mij op, via email: hans.de.harder@provincie-utrecht.nl

Archief > 2020 > januari