Wubbo Ockels: 'Elektronika wint van stalen rails'

dinsdag 26 september 2006 22:36

ALMERE - ,,Kies voor vrije busbanen en niet voor staal. Want de elektronika wint het van stalen rails. Met radar en andere moderne geleidingssystemen kunnen we voertuigen met een nauwkeurigheid van twee centimeter over de weg leiden.'' Tijdens het door de ChristenUnie georganiseerde symposium 'Superbus op de regionale agenda' in het stadhuis van Almere kregen raadsleden en statenleden een overduidelijk advies van prof. dr. Wubbo Ockels: ,,Het openbaar vervoer-concept met de superbus is flexibel, met rails leg je alles voor een veel te lange tijd vast. Daarom moeten de regionale bestuurders oppassen om te veel staal in de grond te leggen en kiezen voor de aanleg van vrije busbanen.''

In de hal van het stadhuis van Almere stond vorige week vrijdag een 'superbus'. Het model is amper anderhalve meter hoog, maar wel vijftien meter lang. Het voertuig kan twintig tot dertig passagiers vervoeren en op speciale banen een snelheid halen van 250 kilometer per uur. De aerodynamische limousine wordt ontwikkeld met de modernste lucht- en ruimtevaarttechnieken, terwijl eveneens Formule 1-technologie wordt toegepast. Het team van de Technische Universiteit werkt aan een demonstratiemodel, dat Wubbo Ockels in 2008 tijdens de Olympische Spelen in Peking wil presenteren. De oud-ruimtevaarder verwacht dat het prototype van de superbus over vijf jaar op de markt is.

Tijdens het symposium in Almere discussieerden politici uit negen provincies en van acht verschillende politieke partijen over de mogelijkheden van openbaar vervoer met de superbus. Joop Bakker, projectleider superbus bij Connexxion, vertelt dat zijn bedrijf gefaseerd naar een snelheid van 250 kilometer per uur toewerkt: ,,Wij gaan onze bussen aanpassen, want tot nu toe rijden we met vierkante bussen, blokkendozen zonder aerodynamica. Wij gaan het aantal onnodige stops verminderen en zo de reistijd flink bekorten. Dankzij de vele busbanen is Almere eigenlijk al klaar voor de superbus en daarom gaan we in de regio Almere-Amsterdam-Schiphol het interstedelijk vervoer verbeteren. We onderzoeken op grote schaal wat de reizigers willen, want de superbus rijdt vraaggestuurd in plaats van aanbodgestuurd. Er is geen vaste dienstregeling meer, maar de reizigers boeken via internet of mobiele telefoon, reserveren daarmee een zitplaats en betalen digitaal.''

Derk Knol van de Kamer van Koophandel Flevoland vroeg aandacht voor de files in de regio: ,,Ik wil graag de superbus een kans geven, maar tegelijk doe ik een sterk appel op de politici om op korte termijn een besluit te nemen over de ontsluiting van Almere en de rest van Flevoland.''

De Utrechtse wethouder en verkeerskundige Tymon de Weger zette kritische kantttekingen bij het superbusconcept. De grootste verkeersproblemen liggen volgens hem niet in de Flevopolders, maar tussen de stedelijke gebieden, met afstanden die voor de superbus eigenlijk te kort zijn. Om het aantal chauffeurs te beperken moet je grote aantallen reizigers met trams vervoeren, niet met bussen. Hij kiest voor railverbindingen, mede vanwege de veiligheid. 

Het symposium 'Superbus op de regionale agenda' werd georganiseerd door de statenfracties van de ChristenUnie in de vier Randstadprovincies en de raadsfractie van de ChristenUnie in Almere. Het symposium trok vijftig deelnemers van acht politieke partijen en uit negen provincies.

Een uitgebreid verslag van het symposium hopen we volgende week op deze site te plaatsen. Meer informatie over de superbus: www.superbus.tudelft.nl

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

« Terug

Archief > 2006 > september

Geen berichten gevonden