Duidingsdebat over de kracht van onze polder-democratie

duidingsdebat arne lowres DSC_0210.jpgmaandag 25 maart 2019 23:50

“Al onze kiezers bedanken we voor hun stem en het vertrouwen.” Lijsttrekker Arne Schaddelee reageert op de verkiezingsuitslag: “De komende jaren zitten we met een bont gezelschap in Provinciale Staten.”

Dienen

Vorige week maandag stond de tram stil op het 24 oktoberplein in Utrecht. Een tram vol gewone, bijzondere mensen. Totaal onverwacht en willekeurig overrompeld door terreur en geweld. Twee dagen later waren er provinciale verkiezingen.

Op de verkiezingsdag ging ik naar het plein waar de tram stilstond. Het raakte mij dat alle soorten Utrechters die woensdagmiddag naar die plek kwamen. Ouders met kinderen. Een paar studenten. Stoere leden van een motorclub. Jonge en oude mensen. Ze brachten bloemen. Waren in gedachten verzonken. Stonden stil. Bedankten soms even de agenten die daar stonden.

Op zo’n moment en op die plek besef je dat het soms beter is als politici even stil zijn. Maar ook hoe belangrijk het is dat bestuurders samenbinden in plaats van uiteen drijven.

De hoge opkomst ziet de ChristenUnie in het licht van de gebeurtenissen op het 24 oktoberplein. Kiezers toonden hun betrokkenheid. Betrokkenheid op hun stad, op de provincie, op de politiek en het bestuur. Tegelijk sprak de kiezer bepaald niet eenduidig. De komende jaren zitten we met een bont gezelschap in Provinciale Staten. Zo bont als de samenleving. Gelukkig. Iedereen kan zich vertegenwoordigd weten.

Liefst dertien partijen kregen genoeg stemmen voor een zetel in de Utrechtse Staten. Dat plaatst ons voor een behoorlijke uitdaging. Maar, samen zullen we eruit moeten komen, en samen komen we eruit. Dat is het mooie, dat is de kracht van onze Nederlandse polder-democratie. De ChristenUnie ziet er naar uit om zo breed mogelijk samen te werken. Binnen de Staten zoveel mogelijk onze veelkleurigheid te laten spreken. Iedereen recht te doen in de eigen opvattingen en inbreng.

Winnaars & verliezers

Een welgemeende felicitatie daarom aan alle partijen die een zetel hebben gewonnen. Daarbij springen vier winnaars in het oog. Nieuwkomers zijn FvD met 6 zetels en Denk met 1 zetel.  Ook GroenLinks won fors, de partij verdubbelde in Utrecht en werd met 8 zetels de grootste partij.

In het rijtje winnaars staat ook de ChristenUnie. In 2015 behaalden we ruim 30.000 stemmen, nu bijna 45.000. Een winst van 47 procent die ons een vierde zetel bezorgde. Niet alleen iets om heel dankbaar voor te zijn, maar ook een grote verantwoordelijkheid.

Verliezers waren er ook. Het grootste was het verlies van D66, zij verloren 4 zetels en kwamen uit op 5 zetels. De VVD en het CDA beperkten het verlies tot 1 zetel, PVV, SP en de SGP halveerden. Overigens niet altijd door stemmenverlies. Soms werden er duizenden stemmen gewonnen, maar werd er door de hogere opkomst toch een zetel in PS verloren. En dat is zuur.

Hoe verder?

Hoe krijgt het provinciebestuur de komende jaren vorm? Welke partijen gaan samen een nieuw College vormen? De komende weken gaat Bram van Ojik, Kamerlid voor GroenLinks, een verkenning doen.

Tijdens een eerste duidingsdebat heeft de ChristenUnie haar idealen op tafel gelegd. Wat ons betreft staan bij het opstellen van een akkoord allereerst die idealen voorop. Het gaat om de inhoud. Daar moeten partijen elkaar vinden. Daarna volgen de sommetjes vanzelf.

De ChristenUnie heeft ervoor gepleit om het proces zoveel mogelijk openbaar en transparant te voeren. In gesprekken met respect en wijsheid op zoek te gaan naar het beste voor de provincie Utrecht. De afgelopen maanden verkeerde de provincie in een bestuurlijke crisis. In de formatie willen we werken aan herstel van vertrouwen. Niet alleen binnen het Provinciehuis, maar juist ook richting gemeenten en organisaties waarmee we als provincie samenwerken.

Al onze kiezers bedanken we voor hun stem en het vertrouwen. En nu: aan de slag!

Arne Schaddelee

Archief > 2019 > maart