Vernieuwingsplannen voor Kamp Amersfoort

Kamp Amerfsoort lowres DSC_0301 prio.jpgzaterdag 16 maart 2019 15:33

De laatste zaterdag voor de provinciale verkiezingen waaierden kandidaat-statenleden uit naar alle hoeken van onze prachtige provincie: Ronde Venen, Stichtse Vecht, stad Utrecht, Renswoude en de Utrechtse Heuvelrug. Voor Amersfoort stond een fietstocht langs provinciale onderwerpen op het programma.

We startten deze winderige en druiligere dag met een ontmoeting met onze Amersfoortse raadsfractie: Menno Tigelaar, Hans Bol, Gert Hunink en Gert Dijksterhuis. Daarna stapten we op de fiets om enkele plekken op te zoeken.

De belangrijkste stop was bij Nationaal Monument Kamp Amersfoort. Binnenkort gaat de eerste schop in de grond voor de eerste en tweede fase van de uitbreidings- en vernieuwingsplannen. De binnenruimte wordt vergroot met een museumkelder voor wisselende tentoonstellingen. Daarnaast wordt de binnenplaats met het toegangshek heringericht, het wordt weer zoals het kamp er tussen 1941 en 1945 uit zag. De provincie Utrecht heeft hieraan 500.000 betaald en verder hebben de gemeenten Amersfoort en Leusden met enkele fondsen deze uitbreidingsplannen financieel mogelijk gemaakt.

De statenfractie van de ChristenUnie heeft regelmatig aandacht gevraagd voor Kamp Amersfoort. We hebben de uitbreidings- en vernieuwingsplannen financieel gesteund. Bovendien hebben we in februari 2019 bij de evaluatie van de Cultuur- en Erfgoednota erop aangedrongen dat Kamp Amersfoort opgenomen moet worden in het erfgoedbeleid van de provincie Utrecht.

De provincie Utrecht heeft ‘militair erfgoed’ aangemerkt als belangrijke categorie in het erfgoedbeleid, en daarom investeert de provincie in de Grebbelinie en in het Nationaal Militair Museum in Soesterberg. Dan kan het toch niet zo zijn dat diezelfde provincie de steun voor Kamp Amersfoort afhankelijk maakt van de politieke wind en het economisch getij.

Voor de laatste fase van de vernieuwingsplannen zijn de financiën nog niet rond. Het is de bedoeling dat ook de buitenruimte (de Stenen Man, de rozentuin) weer zoveel mogelijk wordt ingericht naar de oorspronkelijke situatie van de oorlogsjaren. De statenfractie van de ChristenUnie blijft zich ervoor inspannen om ook de laatste fase van de vernieuwingsplannen financieel mogelijk te maken. Kamp Amersfoort heeft een enorm grote betekenis voor vrede en vrijheid, en dat willen behouden voor onze kinderen en kleinkinderen.

Nelly de Haan

Archief > 2019 > maart