Het grote Rijnenburgdebat

4 Jeroen van Oort Profielfotos liggend 10.jpgwoensdag 06 maart 2019 23:05

De roeiverenigingen Viking, Triton en Orca organiseerden op woensdag 6 maart 2019 het ‘grote Rijnenburgdebat’ in hun clubgebouw aan het Merwedekanaal in de gemeente Utrecht. De roeiverenigingen hadden het debat georganiseerd, omdat zij wilden pleiten voor een roeibaan.

Tijdens het Rijnenburgdebat was PS-kandidaat Jeroen van Oort duidelijk over de visie van zijn partij: "De ChristenUnie vindt de polder Rijnenburg vanwege de lage ligging geen geschikte locatie voor woningbouw. Wij willen de groene functie behouden en we zijn groot voorstander van het opwekken van energie, onder andere door grote windmolens. Op deze manier behouden we voorlopig het groen nabij de grote woonwijken van De Meern, Utrecht en Nieuwegein. En we vinden een manier om de dramatisch slechte prestatie op het gebied van opwekking van duurzame energie van de provincie Utrecht wat op te krikken."

Ondanks een coalitie waarin ook als ‘groen’ bekendstaande partijen zitting hebben, lukt het het Utrechtse bestuur van geen kant om daadwerkelijk werk te maken duurzame energie. In het EU-land dat het slechtste scoort van alle lidstaten bungelt Utrecht onderaan het rijtje Nederlandse provincies.

De ChristenUnie vindt het belangrijk dat opwekking van duurzame energie in de volgende Statenperiode wel hoog op het prioriteitenlijstje van het College komt. De mooie praatjes van veel partijen zijn aardig, maar nu komt het wat de ChristenUnie betreft toch echt op daden aan. Pappen en nathouden kan echt niet meer. De ChristenUnie wil daarom dat de provincie instemt met het plaatsen van grote windmolens in polder Rijnenburg. Om een redelijke afschrijftermijn van de daarvoor benodigde investeringen te realiseren, vindt de ChristenUnie dat woningbouw in deze polder tenminste tot in 2040 niet zou moeten plaatsvinden.

De roeiverenigingen hadden het debat georganiseerd, omdat zij wilden pleiten voor een roeibaan. De ChristenUnie gunt de verenigingen die baan van harte, maar de provincie gaat hier niet over. Het wel of niet instemmen met het aanleggen van een roeibaan is een bevoegdheid van de gemeente.

Archief > 2019 > maart