Syntus – nieuwe busvervoerder in provincie Utrecht

syntus bus lowres 20161217_140950maandag 12 december 2016 16:07

Vanaf 11-12-2016 verzorgt Syntus het openbaar busvervoer in de provincie en het stadsvervoer in Amersfoort. In het eerste kwartaal van 2017 komt er al een eerste evaluatie van de nieuwe dienstregeling.

Vanaf 11 december 2016 verzorgt Syntus het openbaar busvervoer in de provincie en het stadsvervoer in Amersfoort. De vertrouwde groene Connexxion-bussen maken plaats voor de  wit/rode bussen van Syntus. Gedeputeerde Jacqueline Verbeek-Nijhof is positief over de nieuwe concessiehouder: “Syntus is een vervoerder met ambities. Dat spreekt ons enorm aan. Bereikbare kernen, veilig en schoon openbaar vervoer zijn belangrijke uitgangspunten in deze concessie. Ik heb er alle vertrouwen in dat Syntus dit waar gaat maken in de provincie Utrecht.”

Bij een nieuwe vervoerder in de regio hoort ook een nieuw lijnennet. Een aantal verbindingen blijft zoals ze nu zijn. Zo behouden alle kernen die nu openbaar vervoer hebben, dat ook in de nieuwe situatie. Op drukke lijnen in Utrecht en Amersfoort is er uitbreiding van lijnen vanuit verschillende wijken of is routing gewijzigd waardoor de reistijd wordt ingekort. Ook van rechtstreekse buslijnen tussen Amersfoort en Utrecht is de reistijd aanzienlijk verkort. Daarnaast zijn toeristische trekpleisters, zoals het Henschotermeer en het Nationaal Militair Museum, prima per OV te bereiken.

Achteruitgang is er in het aanbod van mogelijkheden in de zeer vroege morgen. Ook heeft gewijzigde routing plaatselijk een negatieve invloed op groepen reizigers, bijvoorbeeld ouderen. Waar een verschraling van de buslijnen is opgetreden, heeft Syntus de samenwerking gezocht met organisaties als Buurtbus, Belbus en Regiotaxi, om voor lokaal maatwerk te zorgen.

Op de website www.syntusutrecht.nl  staat naast de nieuwe dienstregeling ook een meldpunt om uw mening te geven over het vervoer door Syntus, en over de doorgevoerde wijzigingen. In het eerste kwartaal van 2017 komt er al een eerste evaluatie van de nieuwe dienstregeling. De gedeputeerde zal ons als provinciale staten daarover informeren. Op basis van die evaluatie zal er mogelijk een eerste aanpassing van de dienstregeling komen.

Meldt ons uw ervaringen en bevindingen (op het gebied van reistijden, aansluitingsmogelijkheden en comfort) met betrekking tot de nieuwe dienstregeling, dat kan via email christenunie@provincie-utrecht.nl, dan nemen we uw input mee in de eerstkomende evaluatie voorjaar 2017.

Archief > 2016 > december