Utrechtse Natuurvisie vastgesteld

soester engdinsdag 13 december 2016 15:50

De provincie Utrecht heeft een Natuurvisie vastgesteld. Per 1-1-2017 worden de oude Natuurbeschermingswet, Boswet en Flora- en Faunawet vervangen door een nieuwe Natuurbeschermingswet, die alle provincie verplicht om een Natuurvisie op te stellen. Deze visie en de bijbehorende beleidskaders zijn vastgesteld tijdens de statenvergadering van 12 december.

De ChristenUnie is het eens met de uitgangspunten van de Natuurvisie en met de daarin gekozen provinciale rollen, maar we kraken wel enkele kritische noten over de ontbrekende bouwstenen. We missen nog enkele fundamentele bouwstenen onder het Utrechtse natuurbeleid, namelijk de monitoring, de handhaving en de realisatiestrategie. Drie van de vier supplementen moeten nog worden gemaakt. We hebben een kaartenhuis in elkaar gezet, waarvan nu nog drie van de vier fundamenten ontbreken.

Ecologisch onderzoek

We hebben twintig jaar geleden fors bezuinigd op ons ecologisch onderzoek, het ziet er naar uit dat we nu weer snel terug moeten naar ons oude niveau. Want we kunnen niet alle monitoringwerkzaamheden overlaten aan vrijwilligers. Vrijwilligers doen namelijk liever onderzoek in boeiende natuurgebieden, niet op soortenarm boerenland. En juist dat boerenland moeten we nu blijkbaar weer beter gaan monitoren.

Handhaving

De werkafspraken tussen provincie, gemeenten en Regionale Uitvoeringsdienst (RUD) moeten nog gemaakt worden. We zijn nog bezig met het werkdocument, dat op 1 januari 2017 ingaat, dat is rijkelijk laat. Wij vermoeden dat met de nieuwe handhavingstaken veel geld is gemoeid. De bestrijding van invasieve soorten lijkt ons een kostbare klus, die vroeg of laat op het bordje van de provincie zal landen.

Iconen

Bij de Utrechtse Natuurvisie hoort een supplement over Biodiversiteit, met een lijst van plant- en diersoorten die extra aandacht nodig hebben. Uit de lijst van ruim vijfhonderd aandachtsoorten heeft de provincie Utrecht veertig icoonsoorten gekozen, die als ambassadeur voor bepaalde natuurtypen kunnen fungeren.

Juist op deze iconenlijst kreeg de provincie Utrecht veel kritiek. De stadsecologen van de stad Utrecht en Amersfoort wilden daar muurplanten en andere typische stadssoorten aan toevoegen. Andere insprekers wilden de kievit op de lijst plaatsen. De ChristenUnie heeft een motie mee-ingediend waarin de kievit op de iconenlijst wordt gezet. Onze tweede motie geeft het nieuw op te richten Biodiversiteitsoverleg de opdracht op de lijst met iconen te beoordelen en daar zo nodig enkele soorten aan toe te voegen. Beide moties zijn aangenomen.

Archief > 2016 > december