Ga mee naar de expositie Christendom & Slavernij

Logo (1).png
Door ChristenUnie Provincie Utrecht op 19 augustus 2024 om 15:29

Ga mee naar de expositie Christendom & Slavernij

Op vrijdag 6 september 2024 vanaf 14.00 uur bezoeken we met een groep van de ChristenUnie de expositie Christendom & Slavernij in Museum Catharijneconvent. We krijgen een inleiding van pakweg drie kwartier en daarna bekijken we de tentoonstelling. Er kunnen maximaal 40 mensen mee. De kosten zijn alleen de entreekosten voor het museum, met een Museumjaarkaart is het gratis.

Foto: Museum Catharijneconvent, Mike Bink

Wat krijg jij in jouw kerk te horen over ons slavernijverleden? Wat zegt jouw predikant over dit onderwerp? Of zwijgt jouw voorganger hierover? Als je in Museum Catharijneconcent de expositie ‘Christendom en slavernij’ bezoekt, dan krijg je nogal wat vragen voor de kiezen.

Op veel plaatsen is op 1 juli KetiKoti gevierd. Het officiële herdenkingsjaar van de afschaffing van de slavernij is nu achter de rug, maar dat betekent niet dat het gesprek over ons slavernijverleden is afgelopen. De nieuwste expositie van Museum Catharijneconvent zet de schijnwerpers op de rol van de kerken. Sommige predikanten hebben heftig geprotesteerd tegen de slavernij, maar de meerderheid verdedigde de slavenhandel. Het christendom had een cruciale invloed op het denken over slavernij. Zowel de voor- als tegenargumenten werden uit de Bijbel gehaald.

Op vrijdagmiddag 6 september 2024 vanaf 14.00 uur kunnen we met een groep van de ChristenUnie de expositie bezoeken. We krijgen een inleiding van pakweg drie kwartier en daarna bekijken we de tentoonstelling. Er kunnen maximaal 40 mensen mee. De kosten zijn alleen de entreekosten voor het museum, met een Museumjaarkaart is het gratis.

Je kunt natuurlijk ook op eigen houtje gaan. De expositie ‘Christendom en slavernij, een Nederlands verhaal’ is t/m 22 september 2024 te bezoeken in Museum Catharijneconvent, Lange Nieuwstraat 38, Utrecht.

Klik hier om je aan te melden.

Meer informatie: https://www.catharijneconvent.nl/tentoonstellingen/christendom-en-slavernij/