ChristenUnie-teams strijden om snelste tijd met het openbaar vervoer

5 Siewerd de Jong 2.jpg
Door Siewerd de Jong op 14 maart 2023 om 08:00

ChristenUnie-teams strijden om snelste tijd met het openbaar vervoer

Twee teams van ChristenUnie-kandidaten zijn de strijd aangegaan om te bepalen welk team het snelst met het openbaar vervoer in Odijk kan aankomen. Het evenement, dat plaatsvond op zaterdag 4 maart 2023, is bedoeld om aandacht te vragen voor het belang van openbaar vervoer en duurzame mobiliteit.

De teams, bestaande uit vier jonge kandidaten van de ChristenUnie voor de Provinciale Staten van Utrecht, werden gedropt en moesten zelf uitzoeken hoe ze het snelst met het OV in Odijk konden komen. Daar werd de winnaar opgewacht door Arne Schaddelee, Gedeputeerde in Utrecht namens de ChristenUnie. Team 1, bestaande uit Siewerd de Jong(#5) en Sirodjini Chim(#23) vertrok uit Ameide, terwijl team 2, met daarin Vincent Bos(#12) en Dorothé Kalkman(#31), vertrok uit Mijdrecht.

Na een spannende strijd, waarbij de teams gebruik mochten maken van alle openbaarvervoersmiddelen kwam team 2 als eerste aan in Odijk. Het team uit Mijdrecht had de snelste route gevonden en gebruikte de trein en bus om via Woerden op tijd aan te komen in Odijk. Team 1 gebruikte de bus om de afstand af te leggen, maar kwam later aan door lange wachttijd op de bus in Ameide. Onderweg spraken zij medereiziger over wat zij graag verbeterd zouden zien in het OV. Het was de taak aan beide teams om op basis hiervan een manifest te schrijven en te overhandigen aan Arne.

“We kregen te horen dat het OV de afgelopen jaren is verbeterd”, zegt Siewerd. “Dat is mooi om te horen aangezien de ChristenUnie de gedeputeerde voor mobiliteit levert. Er waren natuurlijk ook suggesties waarmee we nog aan de slag kunnen. Zo noemde een mevrouw bij de bushalte het invoeren kleinere, elektrische bussen zodat moeilijk bereisbare plaatsen op een duurzame manier frequenter bereikt worden.”

Het evenement was niet alleen ludiek, maar ook bedoelt om aandacht te vestigen op de mogelijkheden van openbaar vervoer voor duurzame mobiliteit. De ChristenUnie heeft zich altijd sterk gemaakt voor een duurzame toekomst en deze wedstrijd laat zien dat het gebruik van openbaar vervoer daar een belangrijke rol in speelt.

Ook team 2 sprak met mensen onderweg. Bij het overhandigen van hun manifest lichtte zij een belangrijk punt uit. Vincent zegt: ‘In de provincie Utrecht verdwijnen steeds meer bushaltes. Dat zou efficienter zijn. Maar voor mensen in het buitengebied betekent dat al snel dat ze honderden meters verder moeten lopen naar een halte. Ook worden buslijnen ingekort.  In de bus naar Woerden hoorden we van een reiziger dat hij daardoor tegenwoordig meer dan een kwartier moet fietsen voor hij bij een buslijn staat. Dit moet echt stoppen. Ook kleine kernen en het buitengebied van Utrecht horen goed bereikbaar te zijn.‘

Wil je meer weten over de plannen van de ChristenUnie over mobiliteit: https://provincieutrecht.christenunie.nl/verkiezingsprogramma